Svet je plný absurdít. Len uvážte: v ktorejsi krajine južnej Ameriky uniesli experta, ktorý im tam prišiel prednášať o tom, ako predchádzať únosom (!), slovenská cudzinecká polícia komunikuje s cudzincami iba v slovenčine (!), človek, ktorý má dohliadať na dodržiavanie zákonov v televíznom a rozhlasovom vysielaní, vykrádal texty iných (!).
Tieto, samy osebe dosť neštandardné či prekvapivé udalosti, sú ako keby umocnené na druhú, čím nadobúdajú absurdný význam čohosi strašného a humorného zároveň.
Tri mesiace pred, mesiac po nich
Podobne bizarné sú i vianočné kampane telekomunikačných operátorov, ktorými sme obšťastňovaní ešte i teraz, na konci januára. „Vianočným ponukám u nás ešte neodzvonilo," kričí jeden. „Nech sme všetci šťastní večne, nech sú sviatky nekonečné", prekrikuje ho druhý.
Absurdnú vetu - „v novom roku treba všetko mäso z komory povyberať" zo seba súka tretí. V reklamách to sneží a sneží už štvrtý mesiac: operátori tak Vianoce naťahujú v čase jedným i druhým smerom.
Je jasné, že zákazníci musia byť vianočnými ponukami masírovaní dostatočne dlho, aby sa - mnohí aj tak na poslednú chvíľu - išli postaviť do radu na predĺženie paušálu. Mediálne agentúry vedia odhadnúť, koľko týždňov na to potrebujú. Ale z druhej strany?
Keď pred niekoľkými rokmi komusi napadlo urobiť kampaň „predlžte si Vianoce", bolo to vtipné, inovatívne a pravdepodobne aj komerčne úspešné. Odvtedy to používajú skoro všetci. Dnes to už nie je ani vtipné, ani inovatívne a o komerčnej úspešnosti by sa dalo tiež polemizovať (alebo si myslíte, že zákazníci bez toho, aby sa im v reklame ukázal vianočný stromček či zasnežené námestie, nič nekúpia?).
A čo tak letné Vianoce?
„Máme takú skvelú ponuku, že je to ako keby sme im dali vianočnú ponuku teraz, v lete", približne tak nejako si predstavujem, že začiatkom leta dostala agentúra zadanie, aby pripravila kampaň „letné Vianoce" pre jedného mobilného operátora. A ona uprostred leta minulého roka skutočne aj „bežala" (možno si spomeniete: šťastní ľudia vrhajúci sa do kopy bielych balónikov pripomínajúcich sneh, biele pingpongové loptičky, odhŕňacie auto - akože odhŕňa sneh, do toho príjemná hudba... klasika). K štyrom „pravým" reklamno-vianočným mesiacom tak pribudli ďalšie dva - letné, „falošné".
Dnes pravdaže nevedno, ako dlho ešte telekomunikační operátori pobežia so svojimi vianočnými ponukami, v každom prípade je však zrejmé, že podľa reklamného kalendára Vianoce trvajú pol roka. Inovatívne? Vtipné? Efektívne? Kdeže! Skôr absurdné!
Autor je marketingivý poradca. Pracuje v spoločnosti United Consultants
Autor: Marian Timoracký