
ILUSTRAČNÉ FOTO SME – ĽUBOŠ PILC
ch Vlachoch. „Ich vývin, psychika i reč sú odlišné od normy. Väčšina týchto detí má narušenú reč a deficit v myslení. Mnohé k nám prišli výchovne i sociálne zanedbané a vplyvom nevhodného prostredia a chýbajúcej výchovy zostúpili do pásma mentálnej retardácie. Ale všetky tieto deti sú vychovávateľné a vzdelávateľné.“
Škola od roku 1999 realizuje medzinárodný projekt s rodinnou spoločnosťou Albert Schweitzer Familienwerk z Wittenbergu a chce s ich pomocou onedlho zorganizovať veľkolepý projekt pre deti s mentálnym postihnutím s nariadenou ústavnou výchovou. „Vďačíme im za mnohé krásne myšlienky, vedomosti i skúsenosti z práce s deťmi s narušenou i problémovou výchovou,“ hovorí Bertová. Škola vo vyučovacom procese používa muzikoterapeutické a arteterapeutické techniky. Vychádza z myšlienky, že rytmika a rytmické hry sú stimulujúcim faktorom pre rozvoj reči a osobnosti mentálne postihnutých detí. Využívajú sa aj motivačné metódy a hra.
Jana Bertová tvrdí, že veľký úspech má najmä dramatizácia slovenských rozprávok.
„Všetky aktivity, venované mentálne postihnutým deťom, môžu mať úspech len vtedy, ak špeciálni pedagógovia pristupujú k tomuto dieťaťu s láskou a chápu jeho problémy. Myslím si, že je nevyhnutné uskutočniť radikálnu transformáciu špeciálnych škôl tak, aby sa výchova i vzdelávanie viac približovali životu. Zariadenie by malo čo najviac pripomínať rodinnú výchovu a deťom by sa mal umožniť čo najvyšší stupeň integrácie.“ (sr)