a) slovesné, neslovesné.
b) oznamovacie, rozkazovacie, opytovacie, želacie.
c) jednoduché, zložené.
d) jednočlenné, dvojčlenné.
e) holé, rozvité, s viacnásobným vetným členom.
4. Ktorá možnosť obsahuje štylisticky správne vety?
a) Idem pre vodu. Hovorím slovensky.
b) Nerozumiem to. Je za desať minút deväť.
c) Kvôli chorobe nebol v škole. Ukľudnite sa!
d) Chápem to. Upokojte sa!
e) Zúčastniť sa predstavenia. Ísť pre lekára.
5. Mladý čašník z Kaviarne pod mostom nám priniesol dva zákusky so šľahačkou a kávu. Koľko určovacích skladov je v uvedenej vete?
a) 5
b) 7
c) 6
d) 9
e) 8
9. V ktorej možnosti sú autori chronologicky zoradení podľa obdobia ich tvorby?
a) M. Bel, A. Bernolák, V. Mináč, J. Silan
b) A. Sládkovič, T. Janovic, J. Simonides, P. Jaroš
c) S. Chalupka, P. O. Hviezdoslav, I. Krasko, Ľ. Feldek
d) I. Krasko, Ľ. Štúr, J. Botto, V Šikula
e) J. Kráľ, M. Kukučín, M. Válek, J. Smrek
10. Ku ktorému dielu je správne priradená postava?
a) Ženský zákon – Hanka Čajková
b) Rysavá jalovica – Zuzka Bežanovie
c) Neprebudený – Jerguš Lapin
d) Detvan – Martin Hudcovie
e) Červené víno – Anička Javorová
11. Nežný škovránok, červený ako moriak, more ľudí, mesiac plače nad jazerom, nožička ho nebolí.
a) metafora, personifikácia, epiteton, metafora, metonymia
b) epiteton, metafora, epiteton, personifikácia, metafora
c) epiteton, prirovnanie, metafora, metafora, zdrobnenina
d) epiteton, prirovnanie, metafora, personifikácia, zdrobnenina
e) metafora, epiteton, metafora, metonymia, personifikácia
12. Vznik Veľkej Moravy, pamätná vychádzka štúrovcov na Devín, uzákonenie Štúrovej slovenčiny, príchod Konštantína a Metoda na územie Veľkej Moravy, založenie Matice slovenskej
Ktorá možnosť obsahuje roky daných historických udalostí v správnom poradí?
a) 863, 1863, 1843, 833, 1836
b) 833, 1836, 1843, 863, 1863
c) 863, 1863, 1836, 833, 1843
d) 833, 1843, 1863, 863, 1836
e) 863, 1836, 1863, 833, 1843
14. Bol by ste takí dobrí, pán učiteľ a pomohli mi vybrať knihu? Koľko chýb je vo vete?
a) 1
b) 2
c) 4
d) 3
e) žiadna
15. V ktorej možnosti sú všetky slová napísané správne?
a) zriecť sa idey, tri holuby, nemilých krokodýlích sĺz
b) akýsi človek, dobili palicou, Štúrov hrob
c) veľkorisým rysím skokom, ľudská pýcha, striebro sa blyští
d) dva holuby, štyri psi, orlí let
e) otcove rádio, k svojim blízkym, dvoje nožnice
22. Otec urobil pokus naučiť syna násobilku. Akým vetným členom je neurčitok slovesa v uvedenej vete?
a) predmet nepriamy
b) predmet priamy
c) nezhodný prívlastok
d) príslovkové určenie
e) slovesný prísudok
27. V ktorej možnosti nevznikli všetky slová rovnakým slovotvorným postupom?
a) orba, ctižiadostivý, otcov
b) zemeguľa, plynomer, lomidrevo
c) slabosť, rybí, výstup
d) chemický, výroba, hlupák
e) svedkyňa, násyp, prešovský
28. Myšlienkový postup zvažujúci dôvody na zaujatie stanoviska je:
a) výklad
b) diskusia
c) úvaha
d) opis
e) rozprávanie
30. Ktoré z uvedených podraďovacích súvetí sa od ostatných líši druhom vedľajšej vety?
a) Premáhala sa, ako len vládala.
b) Pomáhala, ako len vládala.
c) Vtedy sa cítila, ako keby omladla o dvadsať rokov.
d) Odišla, akoby si neuvedomovala jeho blízkosť.
e) Nepočula, ako ju volal.
32. Ak vyšetrovanie ………… moju vinu, budem od druhej strany požadovať vysoké odškodné ako ………. morálnych škôd, ktoré som týmto ……….. obvinením utrpel.
a) preukáže, náhradu, nespravodlivým
b) preukáže, následok, falošným
c) nepreukáže, náhradu, krivým
d) nepreukáže, dôkaz, opodstatneným
e) nepreukáže, odčinenie, spravodlivým