Najmä v zložitých časoch organizácie potrebujú správnych lídrov. Práve lídri dokážu minimalizovať hroziace riziká, a v mnohých prípadoch ich vďaka špecifickým vlastnostiam, schopnostiam a skúsenostiam dokonca obrátiť na nové príležitosti.
BRATISLAVA. Na to, ako ľudia vnímajú „svoju" organizáciu a aký výkon podávajú, majú výrazný vplyv lídri v danej spoločnosti.
V krízach, keď sú väčšmi ovládaní obavami a emóciami, dajú sa viesť tými, ktorí preukážu odvahu postaviť sa zoči-voči nepriaznivej situácii a sú schopní jasne a zrozumiteľne naznačiť cieľ a dodávať nádej.
Pozdvihnutie dôvery, porozumenia a optimizmu v organizácii, na ktorú striehnu hrozby, je veľmi dôležitý kľúč k nastoleniu stratenej stability.
Teóriu potvrdila aj prax
V novembri minulého roka, keď sa situácia zďaleka nejavila taká nepriaznivá ako dnes, považovala tému líderstva za dôležitú asi tretina personálnych manažérov.
Potvrdil to on-line prieskum analytickej jednotky amrop analytics, ktorého cieľom bolo zistiť, ako personálni manažéri vnímajú tému líderstva a ako v organizáciách riadia identifikáciu a rozvoj lídrov.
Len menej ako 3 percentá opýtaných mali pocit, že táto téma sa ich organizácie netýka, je pre nich nepodstatná.
Dôvodom je, že túto otázku považujú za vyriešenú a nemusia sa ňou zaoberať. Dve tretiny (takmer 64 percent) personálnych manažérov uviedli, že téma líderstva sa v ich organizácii podceňuje. Primerane sa rieši len v každej tretej organizácii.
Kto je vlastne líder?
K definovaniu líderstva a lídra jestvuje množstvo prístupov. Jednou z ciest je jeho charakterizovanie ako osobnosti, nositeľa určitých charakterových čŕt, vlastností a sociálnych zručností.
Aj respondenti spomínaného prieskumu sa zhodli na tom, že líder je ten, kto je orientovaný na ľudí: motivuje, inšpiruje, vedie. Je výnimočným, presvedčivým človekom obdareným charizmou. Líder musí mať víziu a odhodlanie ísť za ňou.
Ako najdôležitejšie „povinné" vlastnosti a schopnosti lídra sa uvádza strategické myslenie, nadhľad, schopnosť motivovať a presvedčivo komunikovať.
Pri pomenúvaní toho, kto lídrom nie je, prevažujú názory, že líder rozhodne nemá byť autoritatívny, panovačný a egoistický.
Líder nie je nevýraznou osobnosťou, ktorej chýba presvedčivosť, sebavedomie a odvaha čeliť výzvam.
Líder nemusí byť obľúbený
Tieto tvrdenia potvrdili aj oslovení personálni manažéri, podľa ktorých najmenej nevyhnutnou vlastnosťou lídra je fyzická sila, dominancia a obľúbenosť. Okrem toho líder nemusí byť nevyhnutne na vysokej manažérskej pozícii. Silného lídra môže mať aj malé oddelenie alebo montážna dielňa.
Ako sa hľadajú bojovníci
Pokiaľ ide o vyhľadávanie lídrov, podľa prieskumu, ktorý sa realizoval na reprezentatívnej vzorke 65 personálnych manažérov, respondenti si uvedomujú potrebu lídrov pre aktuálne i budúce fungovanie, o čom svedčí ich jednoznačný nesúhlas s výrokom, že v organizácii hľadať lídrov nepotrebujú.
Naopak, snahu identifikovať lídrov vo vlastných radoch deklarovali tri štvrtiny opýtaných. Viac ako polovica zastáva názor, že v hľadaní lídrov by mali byť aktívnejší.
Len v menej ako 10 percent organizácií lídrov hľadajú len v radoch manažmentu. Na všetky úrovne vzhliadajú vo viac ako 70 percentách skúmaných organizácií.
Viac než polovica sa pritom nespolieha len na vlastné zdroje, ale sa pri identifikovaní lídrov orientujú aj mimo vlastnej organizácie. Túto otázku riešia zväčša interne, pričom asi 32 percent k týmto procesom prizýva externé konzultantské spoločnosti.
Potreba formalizovať výber je skôr deklarovaná
Prieskum i každodenná prax aj napriek akútnej nevyhnutnosti a potrebe potvrdzujú, že formalizácia a štandardizácia procesov vyhľadávania a identifikovania ľudí s líderským potenciálom sú vo väčšine organizácií pôsobiacich na Slovensku nízke.
Mnohí majitelia alebo personálni manažéri sa pri týchto procesoch spoliehajú na vlastnú intuíciu a pozorovanie.
Len približne každá tretia organizácia má zavedený alebo v budúcnosti plánuje zaviesť formalizovaný systém identifikácie lídrov podľa štandardizovaných metód.
Používanie psychodiagnostických testov je ešte zriedkavejšie. Aplikovanie v praxi priznala asi štvrtina organizácií.
Podčiarknuté a sčítané: je mimoriadne zaujímavé, že až tretina oslovených personálnych manažérov si myslí, že líderský potenciál je v človeku zjavný hneď na prvý pohľad. Mnohí sa pritom spoliehajú na to, že dobrý líder sa prejaví sám.
Áno, sú aj také talenty. Vo väčšine prípadov ich však treba vedieť hľadať, nájsť a ďalej cielene rozvíjať.
O to viac, že pre organizácie pôsobiace nielen na Slovensku je dnes viac ako inokedy výzvou a nevyhnutnosťou zaoberať sa líderstvom, identifikovať a podporovať správny typ lídrov, ktorí sa postavia do prvých radov, popasujú sa s aktuálnou krízovou situáciou a pre organizáciu z nej dokážu vyťažiť čo najviac.
Autor: Igor Šulík, autor pracuje v poradenskej spoločnosti AMROPHEVER Global Exective Search