
Máme na mysli vplyv celej škály nových alebo odlišne sa prejavujúcich skutočností na spôsob práce manažérov, ktorí sa pohybujú v podmienkach elektronickej ekonomiky.
Poradenská firma Accenture, pôvodne pôsobiaca pod menom Andersen Consulting, vykonala rad štúdií o vplyve elektronického obchodovania na kľúčové podnikové procesy v oblastiach vyvolania dopytu, zásobovacieho reťazca, na definovanie podnikových procesov a pod. Podkladom boli predovšetkým skúsenosti z vlastných projektov. Tieto štúdie sa zároveň zaoberali otázkou, ako sa zmení plánovanie a riadenie v nových podmienkach.
Získané výsledky naznačujú, že riadenie aktivít založených na elektronizácii činností je odlišné od riadenia tradičných podnikov. V tomto a dvoch nasledujúcich článkoch sa preto budeme zaoberať identifikovaním základných rozdielov medzi tradičným a novým, elektronickým podnikaním. Vyjdeme zo súčasného zavedeného chápania role manažéra a porovnáme, ako sa mení jeho úloha a potrebné znalosti. Pokúsime sa tiež definovať, aké sú hlavné požiadavky na e-manažérov na strednej a vyššej úrovni.
V nasledujúcich kapitolách budeme hľadať odpovede predovšetkým na tieto otázky:
· Ako sa líšia základné typy podnikov, ktoré sa zapájajú do eCommerce?
· Ako sa líšia role manažérov podľa úrovne zastávanej zodpovednosti?
· Ako sa musí zmeniť nadchádzajúca rola riadiacich pracovníkov s prechodom na elektronické podnikanie?
· Ako sa zmenia úlohy manažérov na strednej a vyššej úrovni?
· Aké sú typické schopnosti, ktoré potrebujú?
· Líšia sa požiadavky na ich schopnosti v prostredí rôznych firiem?
· Aký bude vplyv na riadenie a plánovanie?
Úspešné riadenie v elektronickom obchodovaní
Aby sme mohli správne definovať nové požiadavky na úspešné riadenie v prostredí elektronického podnikania, musíme najprv toto prostredie aspoň v hrubom náčrte zmapovať. Predpokladáme, že vedúci pracovníci riešia nové úlohy a čelia rozdielnym rozhodnutiam v závislosti na orientácii a úlohe/význame elektronického podnikania v ich podniku. A samozrejme tiež v závislosti od pozície, ktorú zastávajú. Môžeme vymedziť tieto základné typy podnikov:
· Tradičné podniky, ktoré plynulo vstúpili do priestoru elektronického podnikania (v anglicky hovoriacom prostredí sa hovorí o prerode z "Brick 'n' mortar" na "Brick 'n' click"). Tieto firmy existovali ešte pred príchodom elektronického obchodovania. Teraz sa snažia zapojiť internet do svojej budúcej podnikovej stratégie. Táto snaha so sebou prináša komplexné dynamické zmeny a stavia manažérov pred nové úlohy predovšetkým v oblastiach logistických kanálov, nových kariérnych postupov a odmeňovania.
· Tradičné podniky vytvárajúce samostatné internetové jednotky. Rastúci počet zavedených firiem vytvára nezávislé útvary zaoberajúce sa využitím možností internetového podnikania. Tieto jednotky majú samostatnú nákladovú štruktúru a nie sú zaťažené organizačnými a procesnými problémami, ktorým čelia materské firmy. Oproti predchádzajúcemu prípadu sú manažéri v týchto podnikoch postavení pred odlišné úlohy. Zaoberajú sa predovšetkým otázkami riadenia spolupráce a prepojenia, ale niekedy tiež súperia s materskou firmou.
· Zavedené internetovo orientované firmy. Tieto firmy už vyskúšali a pochopili základné pravidlá pre vytvorenie nových organizačných, kultúrnych a pracovných procesov, ktoré budú oddeľovať úspešných od neúspešných v novej ekonomike. Tieto podniky zásadne ovplyvňujú a spoluvytvárajú prostredie, ktoré poukazuje na riadiace role a schopnosti potrebné v budúcnosti.
· Začínajúce internetovo orientované firmy. V poslednej skupine sú podniky, ktoré sú dominantné svojim podnikateľským chovaním viac ako zavedenou riadiacou štruktúrou. Tieto firmy požadujú zvláštne schopnosti potrebné v začiatkoch podnikania, ako je zaistenie financovania rizikových operácií. Tieto schopnosti spravidla nie sú u zavedených firiem kritické.
Rôzne úrovne riadenia
V oblasti elektronického obchodu rozoznávame tri úrovne manažérskych rolí:
· Strategická vedúca rola .
Každá organizácia má jedinca, spravidla podporovaného tímom, zodpovedného za určovanie firemnej stratégie v oblasti eCommerce. V tradičných podnikoch je táto pozícia niekedy vnímaná ako "firemný guru elektronického obchodu" a formálne býva označovaná ako "viceprezident pre oblasť eCommerce". V internetovo orientovaných firmách sú tieto právomoci spravidla v rukách výkonného riaditeľa (CEO) a jeho najbližších spolupracovníkov.
· Implementačná riadiaca rola.
Riadiaci pracovníci v týchto pozíciách sú v prvom rade zodpovední za implementáciu a využívanie stratégií v čiastkových oblastiach eCommerce. V tradičných podnikoch ide o širokú škálu pozícií ako manažér elektronického predaja alebo manažér interaktívneho marketingu. V čisto internetových firmách sú v podstate všetky vedúce pozície spojené s využitím internetu.
· Výkonná rola.
Všetky štyri hore uvedené typy podnikov potrebujú skupinu nižších riadiacich pracovníkov, ktorí dohliadajú na všetky operácie spojené s elektronickým obchodom. Názvy pracovných pozícií týchto pracovníkov sa líšia, ale sú nimi napr. programový riaditeľ elektronického obchodu, webmaster a pod. Ich spoločným rysom je zodpovednosť za prácu internetovo orientovaných služieb.
Aktivity zaoberajúce sa prepojením týchto troch úrovní riadenia sú závislé predovšetkým od veľkosti podniku a miery ovplyvnenia firemných procesov elektronizáciou niektorých či všetkých aktivít. Niektorí strategickí vedúci môžu byť zodpovední aj za implementáciu internetových riešení, rovnako ako mnohí vedúci výkonnej úrovne riadenia.
Všeobecne sa potvrdzuje, že kľúčový význam pre úspešný prechod od tradičného spôsobu riadenia má pripravenosť manažérov zodpovedných za firemnú e-stratégiu a jej implementáciu v jednotlivých firemných procesoch.. Preto sa v budúcich pokračovaniach budeme venovať predovšetkým prvým dvom úrovniam riadenia. Dôraz bude kladený hlavne na kľúčové vlastnosti e-manažérov a pokúsime sa odpovedať tiež na otázku kritických faktorov výberu správneho manažéra elektronického podnikania.
Autor: Zuzana Kurucová