Keď na filmovom nebi pred niekoľkými rokmi zažiaril Trainspotting, dalo sa tušiť, že sa v jeho duchu už čoskoro dočkáme ďalších diel vezúcich sa na vzdutej vlne záujmu o mladých vydedencov spoločnosti, drogami poznačenú kultúru, alternatívnu hudbu a v neposlednom rade aj o nezrozumiteľný škótsky akcent. Human Traffic bol v našich končinách ďalším prírastkom oslovujúcim tínedžrov dostatočne bohatých na to, aby sa mohli tváriť čo najbeznádejnejšie a obliekať čo najnezávisláckejšie. Aj tí, ktorým sa páčil, jedným dychom dodávajú, že oproti Trainspottingu je to len taký slabší odvar.
V porovnaní soundtrackov je situácia o niečo vyrovnanejšia. Ten, ktorý prináša hudbu „za motivovanú“ Human Traffic, je hneď dvojcédečko. Disk číslo jeden obsahuje typicky soundtrackovú zmes zvučných mien (Fatboy Slim, CJ Bolland, Public Enemy) a „lokálnych“ záležitostí určených najmä fajnšmekrom a znalcom britskej klubovej scény. Žánrovo sa po celý čas drží v oblasti súčasnej tanečnej hudby s rozptylom od bigbítu cez hip-hop, break-beat až po ambientný príspevok Williama Orbita. Pomedzi jednotlivé piesne, bez výhrady reprezentujúce tú kvalitnejšiu podobu aktuálneho tanečna, sú poprepletané úryvky filmových dialógov. Spolu s jednotlivými skladbami sa určite nestanú takými populárnymi ako v prípade Trainspottingu, keď sa vďaka účasti na jeho soundtracku znovu dostali na výslnie interpreti ako Lou Reed alebo Iggy Pop, ale aj tak si možno celý disk obľúbiť sťaby príjemnú a vkusnú kompiláciu.
Druhá polovica soundtracku je viac ako hodinovým mixovaným setom ponúkajúcim pestré všeličo od Carla Coxa cez Underworld až po Primal Scream. Zostavovatelia pravdepodobne počítali s tým, že jej poslucháči si podľa vzoru filmových hrdinov nezabudnú niečo šupnúť na jazyk, aby potom ocenili výhody profesionálneho dídžejingu na súkromnej párty. Ak si aj v rámci bežného počúvania druhý disk nikdy nepustíte, nemusíte zúfať, celý soundtrack sa predáva za bežnú jednocédečkovú sumu. Vôbec neprekáža, ak ste na Human Traffic dosiaľ neboli v kine. Pokiaľ vyložene netrpíte alergiou na niektorého zo zúčastnených umelcov, nemôže vás jeho zvukový sprievod sklamať, a ako tvrdia niektorí kritici, práve on je tým jediným, čo na celom filme naozaj stojí za to.
RADO ONDŘEJÍČEK
(Autor je hudobný publicista. Písané pre SME a internetový magazín www.inzine.sk)