BRATISLAVA - Ceny benzínu sa v posledných týždňoch šplhali strmo nahor a po poslednom zvýšení takmer prekonali minuloročné historické maximá. Argumenty, ktorými Slovnaft pravidelne zdôvodňuje zdražovanie, sú zväčša postavené na dvoch premenných - ropa a dolár. Analytici sa však zhodujú v tom, že cenová politika Slovnaftu berie do úvahy aj iné faktory.
Hoci svetová cena ropy má opäť stúpajúci trend a dolár za posledné týždne voči korune posilnil, cena benzínu predbehla nepriaznivý vývoj oboch týchto veličín. Podľa analytikov je zjavné, že Slovnaft pri tvorbe cien nezohľadňuje len dolárovú cenu ropy. „Je evidentné, že v cenovej politike Slovnaftu vystupujú aj ďalšie faktory,“ tvrdí analytik Slovenskej sporiteľne Tomáš Kmeť. Najvýraznejšie odchýlky od vývoja dvoch spomínaných parametrov zaznamenal slovenský benzín práve v poslednom mesiaci. Slovnaft vysvetľuje spomínaný nepomer trhovými podmienkami. „Operujeme na európskom trhu, a musíme rešpektovať trhové zásady,“ vysvetlil hovorca rafinérie Ľubomír Žitňan. Podľa neho sú rovnako dôležité ako cena ropy a kurz dolára aj trhové ceny ropných produktov vrátane benzínu. „Sme komplexná rafinéria a musíme brať do úvahy aj tieto faktory.“
Tlak na európske ceny benzínu podľa neho vyvolal jeho nedostatok v USA. „Väčšinu našej produkcie exportujeme, preto musíme zohľadňovať cenový vývoj všetkých komodít,“ upozornil Žitňan. Napokon, konkurencia na domácom trhu podľa neho Slovnaftu nedovoľuje, aby sa správal netrhovo a ponúkal ceny vzdialené od konkurenčných cien.
Rýchlejší rast cien benzínu než ropy a dolára pritom priaznivo ovplyvňuje ziskovosť Slovnaftu. Jeho hovorca však upozornil, že tento efekt sa môže kedykoľvek vytratiť. „Ekonomiku musíme posudzovať v dlhšom časovom horizotne. Sú obdobia, keď náklady predbiehajú cenový vývoj, a vtedy nedosahujeme takú ziskovosť ako napríklad v súčasnosti.
Analytici Žitňanove vysvetlenia spochybňujú a upozorňujú, že sú podobne zavádzajúce ako doterajšie argumenty, postavené výlučne na dolári a rope. „Stále chýbajú seriózne argumenty,“ myslí si Tomáš Kmeť. Nejasný ostáva najmä vplyv európskych cien na ceny na slovenských čerpacích staniciach.
JURAJ JAVORSKÝ