ZLÍN – Česko-slovenský divadelný festival dramaturgických noviniek v Mestskom divadle Zlín sa dnes končí. Idea divadelného cezhraničného stretávania sa napĺňa predstaveniami inscenácií, ktoré majú ambíciu oslovovať divákov dramaturgickou objavnosťou.
Z doteraz uvedených je treba spomenúť skvelú, kompaktnú a divadelne cudnú inscenáciu Dejvického divadla z Prahy Oblomov v réžii Miroslava Krobota s podmanivým Ivanom Trojanom v titulnej úlohe, ktorý získal Cenu Thalie 2001 za mužský herecký výkon, či sebavedomú scénickú feériu Klicperovho divadla z Hradca Králové v supervízii Vladimíra Morávka Ze života obludného hmyzu.
Komorná inscenácia Třináct písní hostiteľského Mestského divadla Zlín režiséra J. A. Pitínskeho, inšpirovaná básnickou tvorbou Bohuslava Reynka, zaujala redukovanou farebnosťou zvolených výrazových prostriedkov, počínajúc čiernobielym televíznym dokumentom cez utlmené herectvo Heleny Čermákovej a Gustáva Řezníčka až po stále sa vracajúce hudobné motívy spoluautora inscenácie Petra Hromádku. A Eliotov Večierok od režiséra Juraja Nvotu kultivovaným spôsobom priložil mierne ezoterické poleno do vyhasínajúceho krbu témy modernej rodiny a herectvu Astorky sa od divákov dostalo veľmi priaznivé prijatie.
Epochální výlet pana Broučka (Divadlo v Dlouhé v Prahe) sa, bohužiaľ, skončil hneď za Prahou, pretože na diaľnici jeho ekipa „píchla“, a to hneď dvakrát po sebe. Posmutnené ticho po nerealizovanom predstavení vystriedal Ravenhillov Faust – Faust je mrtev (HaDivadlo Brno).
V hľadisku a zákulisí sa pohybujú dramaturgovia a „lovci“ inscenácií na ďalšie festivaly, čo prispieva k festivalovej atmosfére rovnako ako rozpravy na seminároch venovaných zhliadnutým predstaveniam. (kul)