Personálne agentúry zlacňujú aj zanikajú

Personalisti, ktorí pretláčajú uchádzačov aj vtedy, keď pracovné ponuky nie sú, skôr škodia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - PROFIMEDIA)

BBRATISLAVA. Pracovné ponuky nie sú. Scvrkli sa oproti vlaňajšku v niektorých oblastiach o 20, v iných aj o 60 percent.

„Prišiel som do veľkej agentúry, ktorá sprostredkúva prácu a už pri prijímacom pulte mi mladá žena povedala, že pre mňa nič nemajú," hovorí päťdesiatročný muž s nepretržitou praxou z posledných dvadsiatich rokov.

Trh sa čistí

Manažérka v poradenskej spoločnosti Amrop Hever Ladislava Chvostaľová súhlasí, že trh personálnych služieb je dnes deformovaný, čo má viaceré negatívne dosahy. Problém vidí najmä v tom, že hoci pracovné ponuky nie sú, personálni konzultanti nemôžu sedieť so založenými rukami, a vyvíjajú snahu, aj keď nie je vyžiadaná. „Konzultanti z personálnych agentúr majú denne množstvo obchodných stretnutí a telefonátov a atakujú oddelenia ľudských zdrojov vo firmách," hovorí Chvostaľová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Manažéri si tak v mailovej pošte denne nájdu nevyžiadané profily ľudí na pozície, ktoré ani neinzerovali, ani nemajú voľné od personálnych agentúr. Personálne agentúry ponúkajú človeka za jeden až dvojnásobok nástupného platu, pričom ešte pred pol rokom boli odmeny oveľa štedrejšie.

Zmena zamerania

V Čechách s krízou zanikli už desiatky agentúr. Väčšinou malé, alebo tie, ktoré sa sústredili na jeden špecifický sektor.

Viceprezidentka českej Asociácie poskytovateľov personálnych služieb Jaroslava Rezlerová hovorí, že v asociácii je 20 členov, ktoré tvoria 85 percent obratu. „Veľké agentúry nezanikajú, skôr pristupujú k rozširovaniu služieb do viacerých oblastí," povedala Rezlerová.

S krízou, prirodzene, prišiel pokles záujmu o služby ako vyhľadávanie, výber a obsadzovanie nových pozícií, ale o poradenstvo, personálne audity, manažment talentov či prieskumy odmeňovania je stále záujem.
Chvostaľová hovorí, že čiastočný pokles záujmu je aj pri vzdelávaní.

SkryťVypnúť reklamu

„Pôvodne deklarované aktivity organizácií zamerať sa v kríze na rozvoj a ďalšie vzdelávanie zamestnancov sa nenaplnili. Rozpočty na tieto aktivity boli zmrazené a znížené v rámci šetrenia nákladov," povedala Chvostaľová.

Produktová riaditeľka najväčšej slovenskej personálnej agentúry Trenkwalder Monika Martinková hovorí, že z agentúr združených v Asociácii personálnych agentúr na Slovensku žiadna ani nezanikla, ani nepozastavila činnosť. O agentúrach, ktoré nie sú členmi asociácie, sú štatistiky veľmi obmedzené.

„Zo štatistík Ústredia práce vyplýva, že od prepuknutia krízy vlani v októbri požiadalo o zrušenie alebo o pozastavenie oprávnenia agentúry dočasného zamestnávania 17 subjektov. Takmer všetky mali povolenie na zamestnávanie pracovníkov do oblasti strojárenstva," povedala Martinková.

SkryťVypnúť reklamu

Krízové ceny služieb

Pre ľudí, ktorí si hľadajú prácu cez agentúru, sú služby zadarmo. Platí firma, pre ktorú agentúry robia. O poklese cien za personalistiku sa tak dá hovoriť len na strane objednávateľa. Agentúry hovoria, že musia zlacňovať, či už znižovaním marží alebo výhodnejšou ponukou.


„Za Trenkwalder môžem povedať, že ako reakciu na krízu sme vytvorili takzvané „krízové" balíčky služieb pre všetky naše produkty, ale aj na personálne audity, payrollingové a outplacementové programy, či vzdelávanie. Ak sa klient rozhodne pre zvýhodnenú cenu, je odľahčená od administratívnych a personálnych najnáročnejších služieb. Zjednodušene povedané. V porovnaní s tradičným produktom získa 95 percent služby za 60 percent nákladov," vysvetľuje Martinková. Za stopercentný balík sa platí stopercentná cena.

SkryťVypnúť reklamu

Platia až za hotové

Firmy agentúry používajú aj dnes. Najmä pri ťažko obsaditeľných pozíciách.

BRATISLAVA. Veľké firmy ako IBM, Lenovo či Accenure hovoria, že služby agentúr aj dnes využívajú. „Úzko spolupracujeme s niekoľkými personálnymi agentúrami, ktoré nám mesačne predstavia asi päťdesiat kandidátov na pozície vo finančnej, zákazníckej a IT oblasti,“ povedala riaditeľka ľudských zdrojov IBM Slovensko Tatiana Orglerová.

Hovorí, že využívajú headhuntingové služby a tiež im externé agentúry pomáhajú pri školeniach a vzdelávaní zamestnancov.

Naďalej agentúry na nábor zamestnancov využíva aj Accenture. Najmä pri obsadzovaní seniorských pozícií alebo pozícií s požiadavkami na zručnosti, ktorých je na pracovnom trhu nedostatok. „Vo všeobecnosti však patrí nábor kandidátov cez personálne agentúry medzi tie drahšie cesty získavania zamestnancov. Pod tlakom na efektivitu je preto už dlhodobo vidieť úsilie firiem, aby sa zmenšoval podiel kandidátov prijatých cez agentúry,“ povedal hovorca Accenture Marek Gešo.

SkryťVypnúť reklamu

Riaditeľka personálneho manažmentu vo VÚB banke Soňa Machatová hovorí, že množstvo práce, ktorú v banke potrebujú, aby im zabezpečila agentúra je dnes minimálna. Dôvodom je samozrejme viac kvalitných ľudí na trhu práce a zároveň snaha minimalizovať náklady. „Pre porovnanie vlani sme využili služby agentúry na realizáciu asi na šiestich assessment centier, v tomto roku zatiaľ len jedno. Podobne je to aj v iných oblastiach, v minulom roku sme cez agentúry obsadili asi 10 percent voľných pozícií, tento rok je plán obsadiť polovicu," povedala Machatová.

Martina Klubicová zo spoločnosti Synergie hovorí, že priestor pre agentúry sa zmenšil. „Firmy vyhľadávajú cez agentúry zamestnancov na ťažko obsaditeľné pozície, alebo pozície, kde na kandidátov nemajú dosah.“

SkryťVypnúť reklamu

Hovorí, že okrem obmedzených možností pri výberových pozíciách sa pre agentúry zmenila aj forma, akou dostávajú agentúry za služby zaplatené. „Určite sa menia priority firiem a snažia sa využívať viac služby, za ktoré nemusia platiť dopredu, ale preferujú takzvaný success fee systém, čiže dostávajú zaplatené až po nástupe kandidáta,“ povedala Klubicová.
Ceny sa pohybujú v rozpätí od 16-27 percent ročného platu kandidáta.

S nízkou ponukou klesol aj záujem byť personalistom

Ponuky ísť pracovať do personalistiky klesli oproti vlaňajšku na polovicu

BRATISLAVA. Ktoré odvetvia zažili najväčší prepad pracovných ponúk? Automobilový priemysel či stavebníctvo z manuálnych činností. Z nevýrobných povolaní krízu výrazne cítia v reklame, médiách či personalistike.

SkryťVypnúť reklamu

Za prvých päť mesiacov tohto roka medziročne klesol celkový počet novopridaných pracovných ponúk na portáli Profesia.sk o 38 percent.

Do reklamných agentúr, marketingu a PR hľadajú o 52 percent menej ľudí ako vlani, do médií o 42 percent menej. Ponuky pre ľudí do personalistiky okresali firmy o 47 percent.

Prepad ponúk na prácu v reklame stiahol najmä viac ako šesťdesiatpercentný prepad v Bratislavskom kraji.

V personalistike klesal počet ponúk na prácu vo všetkých krajoch. Najvýraznejšie, až o 75 percent klesla ponuka na prácu v personalistike v Nitrianskom kraji, v Žilinskom kraji o 70 percent a v Bratislavskom kraji klesli ponuky na polovicu.

Nezamestnanosť v Nitrianskom kraji pritom za posledný rok oproti aprílu 2008 stúpla z vyše šesťpercentnej na viac ako desaťpercentnú. V Žilinskom kraji je nezamestnanosť oproti vlaňajšku vyššia o necelé štyri percentuálne body.

SkryťVypnúť reklamu

Na druhej strane za prvých päť mesiacov roka Profesii celkový počet novoprijatých životopisov od ľudí, ktorí si hľadajú prácu, stúpol o 16 percent.

Z troch oblastí: médiá, reklama a personalistika, pár ľudí pribudlo k záujemcom o prácu v médiách.
V reklame medziročne klesol záujem o prácu o 8 percent, v personalistike o 14 percent.

Ľudia na pozíciách personalistov podľa platového prieskumu Merces.sk zarábajú v hrubom v priemere 802 eur mesačne. Na prácu najčastejšie potrebujú stredoškolské vzdelanie s maturitou alebo aspoň vysokú školu prvého stupňa, najmä z odborov, ako je personálny manažment, sociálna psychológia, psychológia práce alebo andragogika.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  4. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  6. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  2. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  3. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  4. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  5. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  6. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  7. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  8. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 285
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 726
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 210
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 596
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 385
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 162
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 784
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 612
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu