Irvin D. Yalom: Máma a smysl života
Portál, Praha 2001, preložila Zdeňka Horečná
Témou šiestich príbehov je smrť a zmysel života. Yalom približuje oboje cez psychoterapiu nevyliečiteľne chorých a ich najbližších príbuzných. Píše o možných prístupoch k vlastnému koncu, o úsilí terapeuta týmto ľuďom pomôcť. Opisuje jednotlivé veľmi silné osudy. Autor zachováva prostredie terapie: vzťah terapeut - pacient. A to robí text presvedčivým. Yalom napísal dôležitú knihu, ktorou prinúti čitateľa myslieť na vlastnú smrteľnosť a všetko, čo s touto otázkou súvisí.
Toni Morrisonová: Ráj
Vyšehrad, Praha 2001, preložila Zuzana Mayerová
Za najpozoruhodnejšiu knihu americkej spisovateľky Toni Morrisonovej, držiteľky Nobelovej ceny za literatúru, považuje odborná kritika v jej krajine zatiaľ posledné autorkino dielo - román Ráj. Je to po knihách Milovaná a Jazz (ktoré tiež vyšli v češtine) záverečný diel voľnej trilógie o podobách lásky. Dej románu, ktorý je majstrovsky spracovanou štúdiou o vzťahoch mužov a žien, o ilúziách, ideáloch a sklamaniach, sa odohráva v špeciálne vybudovanom mestečku Ruby v oklahomskej prérii, ktoré má byť rajom pre niekoľko černošských rodín. Raj ale nie je možný bez zvládnutia nástrah moderného sveta.
Břetislav Horyna: Idea Evropy
Argo, Praha 2001
V knihe patriacej do oblasti filozofie dejín sa prelínajú perspektívy historické, filozofické, politologické a ďalšie, ktoré sa sústreďujú okolo problému európanstva a otázky, ako si ako Európania, ak nimi ešte sme, vlastne rozumieme. Cieľom je doviesť úvahy o Európe od prvotných mýtických vymedzení až po súčasné pokusy o novú sebaidentifikáciu Európy v procese jej integrácie.
Arturo Pérez-Reverte: Flámsky obraz
Slovart, Bratislava 2001
V knihe významného španielskeho románopisca objaví mladá reštaurátorka Júlia pod vrstvou olejovej farby na obraze veľmi známeho flámskeho maliara Pietra van Huysa nápis. Postavy na obraze hrajú životne dôležitú šachovú partiu, v pozadí, pri obloku sedí prekrásna žena v čiernych šatách. Do tejto olejomaľby, ale predovšetkým do motívu šachovej partie vložil maliar tajomný kľúč k odhaleniu tragickej udalosti, ktorá sa odohrala pred päťsto rokmi v Ostenburskom vojvodstve. Júlia spolu s historikom umenia Álvarom, so starým priateľom z detstva starožitníkom Cézarom a s excentrickým šachovým hráčom Muńozom pátra po odpovedi na otázku: Kto zabil rytiera? Pátranie ženie protagonistov do vzrušujúceho a životu nebezpečného odhaľovania šachového hlavolamu. Je možné, aby existovala spojitosť medzi starým obrazom a súčasnosťou?