SME

Bratislavské metro má prvý súhlas

Megaprojekt šesťkilometrového železničného tunela z bratislavského Nového Mesta popod Dunaj do Petržalky by mal stáť takmer 700 miliónov eur. Kopať majú začať o dva roky.

Trať má viesť aj popod Dunaj, bude sa tu raziť tunel.Trať má viesť aj popod Dunaj, bude sa tu raziť tunel. (Zdroj: - TASR)

Kým sa začne kopať, ešte to potrvá. Robiť sa bude aj tunel pod Dunajom. Prepojenie železníc sa bude môcť v meste využívať ako náhrada metra.

BRATISLAVA. Najväčší stavebný projekt v meste za takmer 664 miliónov eur, prepojenie železničných koridorov TEN-T v rámci Európy, má prvé územné rozhodnutie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O prvom oficiálnom súhlase informoval petržalský miestny úrad, stavba sa totiž dotkne štyroch mestských častí - kopať sa bude v centre, v Novom Meste, v Ružinove ale aj v Petržalke.

Stavebník si teraz musí počkať na ďalšie súhlasy a následne stavebné povolenia. Keďže ide o megastavbu, je rozdelená na viacero úsekov, čiže každý zo štyroch stavebných úradov bude rozhodovať vo viacerých samostatných rozhodnutiach.

SkryťVypnúť reklamu

Po kilometroch

Petržalka vydala rozhodnutie nedávno, od 1. septembra je právoplatné. „Týka sa úseku 1,325 kilometra medzi Rakúskom a železničnou stanicou Petržalka," povedal hovorca Petržalky Ľubomír Andrassy.

Ďalšie konania v Petržalke ešte prebiehajú. Žiadosti teraz posudzuje aj Staré Mesto. „V týchto dňoch len uplynul termín na pripomienkovanie projektu, takže konanie ešte nie je uzavreté," povedala hovorkyňa staromestskej samosprávy Alena Kopřivová.

V Starom Meste má mať trať spolu asi osem kilometrov, šla by popod Karadžičovu ulicu a dnešnú ešte nezastavanú zónu Chalupkova smerom k Dunaju. Stanica Centrum by mala byť pri dnešnej Olejkárskej ulici pri novom Národnom divadle. Odtiaľ pôjde vlak popod Dunaj do Petržalky.

Všetky konania sa už začali

„Všetko prebieha v súlade s dohodnutým harmonogramom prác," hovorí Petra Pauerová z Dopravoprojektu, ktorý je projektantom stavby a má na starosti vybavovanie povolení.

SkryťVypnúť reklamu

„Územné konania už začali všetky stavebné úrady v štyroch dotknutých mestských častiach," povedala.
Dokopy sa v Bratislave bude stavať na území asi od Rače a letiska cez starú stanicu Filiálka popod centrum a Dunaj až do Petržalky a k hraniciam s Rakúskom.

dopravo_res.jpg

Podľa odhadov by sa mohla táto megastavba začať realizovať v roku 2011, výstavba by mala trvať päť rokov. Nutná bola zmena územného plánu.

Peniaze na projekt pôjdu sčasti z európskych fondov a sčasti zo štátneho rozpočtu.

Po dokončení by sa vlakom dalo dostať na viaceré miesta v centre, napríklad na Mlynské nivy, k novému Národnému divadlu, na letisko či popod Dunaj do Petržalky. Tam by sa vlak napojil na budúcu rýchloelektričku, ktorá bude končiť až pri budúcej štvrti Južné mesto.

SkryťVypnúť reklamu

Viackrát sa v tejto súvislosti hovorí o tom, že projekt prepojenia koridorov TEN-T (Trans European Network for Transport) by v meste mohol nahrádzať metro, keďže bude viesť naprieč mestom. Bude súčasťou magistrály Paríž - Štrasburg - Stuttgart - Viedeň - Bratislava.

Kopanie

Cez veľkú časť mesta by šla nová trať pod zemou. Tunel bude dlhý asi šesť kilometrov. Časť sa bude raziť, časť hĺbiť, teda kopať z povrchu v otvorenej stavebnej jame. To ovplyvní život v okolí a ľudia budú musieť strpieť mechanizmy, prach a hluk.

Výrazné obmedzenia a stavebné práce budú potrebné najmä v okolí dnešnej zanedbanej stanice Filiálka. Napríklad Kukučínova ulica bude musieť mať obmedzený režim.

Od Šancovej k Dunaju sa bude tunel raziť, na povrchu by teda zmeny nemali byť cítiť. Práce budú prebiehať veľmi hlboko, lebo tunel povedie pod zastavaným územím. Čo bude cítiť aj pri razení tunela, bude intenzívny pohyb stavebných mechanizmov, zeminu z budúceho tunela totiž bude treba z podzemia vyviezť a odviezť.

Pod Dunajom

Tunel by mal viesť aj popod Dunaj. Práce budú prebiehať vo veľkej hĺbke - od 20 do 40 metrov. Dôležité bude vyriešiť, čo s 1,5 až 2 miliónmi kubíkmi ílu, ktorý tu vyťažia. Podľa Petra Minárika zo Slovenského vodohospodárskeho podniku by ho mali vykladať v Petržalke a odvážať loďami.

Hĺbiť z povrchu sa bude aj pri letisku. Stanica pri ňom bude v podzemí. Trať klesne do tunela pred letiskom medzi Ivanskou cestou a diaľnicou. Ako už v minulosti oznámil Dopravoprojekt, bude nutné asanovať niektoré objekty, záhrady, ale aj rodinné domy.

Ako pomôcť mestu a neminúť pri tom milióny? Pozrite si návrhy

FOTO NA TITULKE SME.SK: MatoDX/FOTKY.SME.SK

Autor: japa

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 755
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 056
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 4 724
  4. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 4 718
  5. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 468
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 842
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 596
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 296
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 29 207
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 20 416
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 14 103
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 9 892
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 5 303
  6. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 159
  7. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 4 582
  8. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy) 4 039
  1. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  2. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  3. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  4. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
  5. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu
  6. Věra Tepličková: Už aj ty... Kéry?
  7. INESS: Cena zamestnanca opäť narástla
  8. Radko Mačuha: Si herec, či politik?
SkryťZatvoriť reklamu