Kým sa začne kopať, ešte to potrvá. Robiť sa bude aj tunel pod Dunajom. Prepojenie železníc sa bude môcť v meste využívať ako náhrada metra.
BRATISLAVA. Najväčší stavebný projekt v meste za takmer 664 miliónov eur, prepojenie železničných koridorov TEN-T v rámci Európy, má prvé územné rozhodnutie.
O prvom oficiálnom súhlase informoval petržalský miestny úrad, stavba sa totiž dotkne štyroch mestských častí - kopať sa bude v centre, v Novom Meste, v Ružinove ale aj v Petržalke.
Stavebník si teraz musí počkať na ďalšie súhlasy a následne stavebné povolenia. Keďže ide o megastavbu, je rozdelená na viacero úsekov, čiže každý zo štyroch stavebných úradov bude rozhodovať vo viacerých samostatných rozhodnutiach.
Po kilometroch
Petržalka vydala rozhodnutie nedávno, od 1. septembra je právoplatné. „Týka sa úseku 1,325 kilometra medzi Rakúskom a železničnou stanicou Petržalka," povedal hovorca Petržalky Ľubomír Andrassy.
Ďalšie konania v Petržalke ešte prebiehajú. Žiadosti teraz posudzuje aj Staré Mesto. „V týchto dňoch len uplynul termín na pripomienkovanie projektu, takže konanie ešte nie je uzavreté," povedala hovorkyňa staromestskej samosprávy Alena Kopřivová.
V Starom Meste má mať trať spolu asi osem kilometrov, šla by popod Karadžičovu ulicu a dnešnú ešte nezastavanú zónu Chalupkova smerom k Dunaju. Stanica Centrum by mala byť pri dnešnej Olejkárskej ulici pri novom Národnom divadle. Odtiaľ pôjde vlak popod Dunaj do Petržalky.
Všetky konania sa už začali
„Všetko prebieha v súlade s dohodnutým harmonogramom prác," hovorí Petra Pauerová z Dopravoprojektu, ktorý je projektantom stavby a má na starosti vybavovanie povolení.
„Územné konania už začali všetky stavebné úrady v štyroch dotknutých mestských častiach," povedala.
Dokopy sa v Bratislave bude stavať na území asi od Rače a letiska cez starú stanicu Filiálka popod centrum a Dunaj až do Petržalky a k hraniciam s Rakúskom.
Podľa odhadov by sa mohla táto megastavba začať realizovať v roku 2011, výstavba by mala trvať päť rokov. Nutná bola zmena územného plánu.
Peniaze na projekt pôjdu sčasti z európskych fondov a sčasti zo štátneho rozpočtu.
Po dokončení by sa vlakom dalo dostať na viaceré miesta v centre, napríklad na Mlynské nivy, k novému Národnému divadlu, na letisko či popod Dunaj do Petržalky. Tam by sa vlak napojil na budúcu rýchloelektričku, ktorá bude končiť až pri budúcej štvrti Južné mesto.
Viackrát sa v tejto súvislosti hovorí o tom, že projekt prepojenia koridorov TEN-T (Trans European Network for Transport) by v meste mohol nahrádzať metro, keďže bude viesť naprieč mestom. Bude súčasťou magistrály Paríž - Štrasburg - Stuttgart - Viedeň - Bratislava.
Kopanie
Cez veľkú časť mesta by šla nová trať pod zemou. Tunel bude dlhý asi šesť kilometrov. Časť sa bude raziť, časť hĺbiť, teda kopať z povrchu v otvorenej stavebnej jame. To ovplyvní život v okolí a ľudia budú musieť strpieť mechanizmy, prach a hluk.
Výrazné obmedzenia a stavebné práce budú potrebné najmä v okolí dnešnej zanedbanej stanice Filiálka. Napríklad Kukučínova ulica bude musieť mať obmedzený režim.
Od Šancovej k Dunaju sa bude tunel raziť, na povrchu by teda zmeny nemali byť cítiť. Práce budú prebiehať veľmi hlboko, lebo tunel povedie pod zastavaným územím. Čo bude cítiť aj pri razení tunela, bude intenzívny pohyb stavebných mechanizmov, zeminu z budúceho tunela totiž bude treba z podzemia vyviezť a odviezť.
Pod Dunajom
Tunel by mal viesť aj popod Dunaj. Práce budú prebiehať vo veľkej hĺbke - od 20 do 40 metrov. Dôležité bude vyriešiť, čo s 1,5 až 2 miliónmi kubíkmi ílu, ktorý tu vyťažia. Podľa Petra Minárika zo Slovenského vodohospodárskeho podniku by ho mali vykladať v Petržalke a odvážať loďami.
Hĺbiť z povrchu sa bude aj pri letisku. Stanica pri ňom bude v podzemí. Trať klesne do tunela pred letiskom medzi Ivanskou cestou a diaľnicou. Ako už v minulosti oznámil Dopravoprojekt, bude nutné asanovať niektoré objekty, záhrady, ale aj rodinné domy.
Ako pomôcť mestu a neminúť pri tom milióny? Pozrite si návrhy
FOTO NA TITULKE SME.SK: MatoDX/FOTKY.SME.SK
Autor: japa