
FOTO SME – ĽUBOŠ PILC
Tretia téma je úvaha – Postavenie rodiny v súčasnej spoločnosti. Posledná téma: Mesto, srdce, vysvedčenie, dievča. Literárny žáner si môžete vybrať,“ oznamuje učiteľka slovenského jazyka a kriedou píše názvy tém na roztvorenú tabuľu.
„Na vypracovanie úlohy máte štyri hodiny. Môžete začať,“ dohovorí, položí kriedu a pohľadom zhodnotí triedu. Študenti sa očami vpíjajú do tém a zúrivo premýšľajú, z ktorej by vedeli vytĺcť čo najviac. Minúty bežia. Už tu zvyknú študenti robiť prvé chyby.
Výber témy je prvý stres
„Keď im prezradím témy, vždy sa vyľakajú a to ich trochu zabrzdí. Zo štyroch si majú vybrať jednu a im sa v tej chvíli zdá, že nepoznajú dobre žiadnu. Výber témy je pre nich prvý stres a práve tu robia najčastejšie chyby,“ opisuje skúsenosti s maturitnými písomkami Mária Rauschová, slovenčinárka na Strednej priemyselnej škole chemickej na Račianskej ulici v Bratislave. Vie, čo hovorí – učí už 32 rokov.
Druhý stres je, že si študenti nedôverujú. „Niečo iné je písať test, niečo iné ústne odpovedať a niečo iné písať len tak na náhodu. Keď študenti píšu písomku, približne vedia, aká bude téma. Pri maturitách nie, musia písať z voleja,“ vraví Rauschová.
Čo sa v písomke kontroluje
Písomka zo slovenského jazyka je časťou maturitnej skúšky. V tomto školskom roku je jej termín stanovený na 8. apríla, i keď niekde sa môže z objektívnych dôvodov o pár dní presunúť. Na školách s vyučovacím jazykom maďarským je povinná aj písomka z maďarčiny, na bilingválnych gymnáziách z cudzieho jazyka. Úlohou písomnej časti maturitnej skúšky je „zistiť, ako študent ovláda písomnú podobu jazyka, do akej hĺbky vie uvažovať o spoločenských problémoch a ako ovláda literárny žáner, ktorý si zvolil. Prihliada sa aj na jazykové kvality textu: bohatstvo slovnej zásoby, gramatiku, pravopis, štylistiku a kompozičnú presnosť,“ dočítate sa na stránke Štátneho pedagogického ústavu.
Písomná skúška má tvorivý charakter – budúcim maturantom teda môže pomôcť, ak si teraz, týždeň pred skúškou, budú precvičovať úlohy na tvorivosť.
Treba sa držať faktov
Väčšina maturujúcich písomky napíše bez problémov. Občas však niekto aj prepadne. „Sú aj také prípady. Raz sa mi stalo, že maturitná práca mala slabý obsah a bolo v nej 150 gramatických chýb. Vtedy som musela dať nedostatočnú,“ vysvetľuje Rauschová.
Študent sa výsledok maturitnej písomky dozvie až o dva-tri týždne – tesne pred odchodom na akademický týždeň.
No a v čom robia najviac chýb? „Vo výbere. Mnohí študenti sa zľaknú a vyberú si tému, ktorá sa im zdá najľahšia – úvahu. Povedia si, a veď tam už napíšem, čosi si vymyslím. A už sa nepozerajú, o čom to je, že to môže byť ťažšie ako, povedzme, výklad, kde sa môžu držať faktov. Takže ja by som študentom odporúčala – vybrať si takú tému, o ktorej vedia čo najviac faktov. Tak majú lepšie šance na úspech,“ radí M. Rauschová.
Študenti strach nemajú
A čo na písomky hovoria tí, ktorí ich budú o pár dní písať? Gymnazisti zo Senca hovoria, že strach nemajú.
„Nejako to už dopadne,“ povedal pre SME Tomáš Zajac. Doma sa veľmi nepripravuje, lebo „to robíme v škole“. S tým súhlasí aj jeho spolužiačka Adéla Valíčková: „Na sloh sa netreba extra pripravovať, jeho žánre sú dosť zreteľné. Slohy píšeme už od základnej školy, takže skôr si zopakujem kompozičné otázky, popremýšľam, aké slová budem používať. Ale inak, že by som mala nejaký strach… To nie.“
Termíny skúšok
Konkrétne termíny väčších skúšok, klasifikačných porád i prázdnin stanovuje ministerstvo školstva. Pre školský rok 2001/2002 boli termíny maturitných skúšok vypísané na:
8. apríl (pondelok) – písomná maturitná skúška zo slovenského jazyka pre žiakov denného štúdia aj štúdia popri zamestnaní (niektoré školy si ju z objektívnych dôvodov o pár dní preložili)
od 27. mája 2002 do 7. júna 2002 – ústne maturitné skúšky
apríl 2002 – skúšanie nového modelu maturitných skúšok Monitor