
FOTO SME – ĽUBOŠ PILC
BRATISLAVA – Neobvyklý systém pôžičiek, pri ktorých sa najprv spláca a potom požičiava, má pravdepodobne trhliny. Niektorí klienti Národného bytového fondu stratili dôveru k jeho pôžičkovej schéme a vypovedajú zmluvy.
„Už im neveríme. Peniaze sme mali dostať vo februári, je apríl a stále nič,“ povedal SME klient fondu, ktorý si chcel pomocou neho kúpiť trojizbový byt v Piešťanoch. Tak ako každý iný klient musel pôžičku na byt začať splácať okamžite po uzavretí zmluvy bez toho, aby s istotou vedel, kedy úver dostane. „Nepočítam s tým, že peniaze ešte uvidíme,“ dodal klient. Zrušenie zmluvy pre neho znamená, že firma si nechá jeho vstupný poplatok a aj obe mesačné splátky. V jeho prípade je to dohromady viac ako 46-tisíc korún. „Potrebovali sme požičať pol milióna. Teraz už vieme, že sme sa nechali oklamať.“
Národný bytový fond zastavenie pôžičiek popiera. „Nemáme dôvod, aby sme klienta, ktorý dostal rozhodnutie o pridelení finančných prostriedkov a následne splnil všetky podmienky, nevyplatili,“ informoval SME Grzegorz Brukarzewicz, predseda predstavenstva fondu.
Národný bytový fond propaguje svoj systém pôžičiek už viac ako jeden rok. Firma tvrdí, že doteraz už prerozdelila 18 miliónov korún približne sto klientom a ďalším deväťdesiatim odsúhlasila prídely spolu za 23 miliónov. Počet klientov, ktorí s ňou v niektorej z desiatich pobočiek podpísali zmluvy, je približne 1150.
Ekonómovia, ale napríklad aj ministerstvo výstavby pred činnosťou bytového fondu varujú. „Po negatívnych dôsledkoch činnosti iných nebankových inštitúcií by sa mal občan sám chrániť, nereagovať na lákavú ponuku týchto inštitúcií a využívať niektorý zo systémov financovania bytovej výstavby podporovaný štátom, ktoré sú nielen výhodnejšie, ale predovšetkým garantované štátom a platnou legislatívou,“ tlmočila názor ministerstva výstavby jeho hovorkyňa Katarína Remiašová.
Upozornila, že Národný bytový fond nemá nič spoločné so Štátnym fondom rozvoja bývania, ako sa niektorí klienti domnievajú. „Slovo ‘národný‘ nás pomýlilo, pôsobí seriózne,“ povedal klient z Piešťan.
Podľa ministerstva výstavby sú informácie Národného bytového fondu o úrokoch zavádzajúce. „Klient fondu po zaplatení vstupných poplatkov v skutočnosti neplatí ročný administratívny poplatok (úrok) tak, ako je to uvedené v rozsiahlej reklamnej kampani, teda 3,1 percenta, respektíve 4,6 percenta. V skutočnosti je výška úročenia vyššia, než sú v súčasnosti úrokové sadzby hypotekárnych úverov, úverov zo stavebných sporiteľní a úverov zo Štátneho fondu rozvoja bývania,“ tvrdí ministerstvo.
Brukarzewicz odmieta podobnosť firmy a nebankových inštitúcií. „Naša spoločnosť neprijíma od klientov vklady ani ich nezhodnocuje. Financie sústredené vo fonde, z ktorého sú klienti vyplácaní, pochádzajú z väčšej časti z vlastných zdrojov a zároveň ho dopĺňajú samotní klienti pravidelnými mesačnými platbami,“ vysvetlil šéf firmy. Podľa neho dostane každý klient garančný certifikát, v ktorom mu garantujú najneskorší termín prevzatia peňazí.
Hoci firma tvrdí, že peniaze nevyplatených klientov sú chránené aj v rámci platnej legislatívy, štát nad touto firmou nemá kontrolu. „Ich činnosť nie je štátom regulovaná a neexistuje ani žiadna garančná schéma,“ povedal hovorca Úradu pre finančný trh Marek Kačmár.
Autor: ANDREA HAJDÚCHOVÁ