
FOTO - ARCHÍV
vi atraktívny program – a začal kupovať licencie na seriály a filmy, ktoré potom predával televíznym kanálom. Najskôr verejnoprávnym staniciam ARD a ZDF; od prvej polovice 80. rokov aj súkromnému kanálu SAT1, neskôr staniciam Pro7 a Kabel1. Všetky tri sčasti alebo úplne vlastnil.
Okrem toho založil produkčné spoločnosti, ktoré samy vyrábali alebo koprodukovali rôzne filmy a seriály (na Slovensku je známy ten o Komisárovi Rexovi). Dlhé roky mu bol pravou rukou slovenský rodák Ján Mojto, jeden z konateľov KirchGruppe, ktorý sa staral o výrobu a obchodovanie s televíznymi programami.
Začiatkom 90. rokov sa do priezoru Kirchovej podnikateľskej pozornosti dostala digitálna televízia. Po zlepšení technickej vybavenosti nemeckej káblovej siete je totiž medzičasom možné prenášať nielen tucty, ale teoreticky stovky staníc. Takmer všetky mediálne koncerny boli skalopevne presvedčené, že v Nemecku nadišla digitálna epocha.
KirchGruppe založila v roku 1990 spolu s iným nemeckým mediálnym gigantom Bertelsmann a francúzskou spoločnosťou Canal+ digitálnu televíznu stanicu Premiere. Princíp bol jednoduchý: prvotriedna ponuka mala zabezpečiť, aby si ľudia Premiere predplatili za mesačný poplatok.
V polovici 90. rokov vypukla v Nemecku mediálna horúčka. Ako KirchGruppe tak aj Bertelsmann sa rozhodli, že založia svoje vlastné digitálne televízne platformy. Boli jednoducho unavení dlhoročnými spormi a vzájomnou blokádou v Premiere. Bertelsmann však od vlastných digitálnych plánov ešte pred realizáciou odstúpil; KirchGruppe napokon založila DF1.
V roku 1999 došlo k zlúčeniu Premiere a DF1. Európska komisia zakázala Bertelsmannovi, aby spolu s KirchGruppe (a telekomunikačným obrom Deutsche Telekom) prevádzkovali monopolnú digitálnu platformu.
Leo Kirch zostal s novou PremiereWorld osamotený. Vývoj predplatiteľov bol pritom viac ako neuspokojivý. Približne dva tucty žánrovo vyhranených televíznych staníc, výhradné práva na prenosy naživo všetkých zápasov futbalovej Bundesligy, ako aj dodatočné „cukríky“ pre filmových fanúšikov – nič z toho nepomohlo.
Príjmy z predplatného boli omnoho nižšie ako výdavky na program. V poslednom období išlo ročne o stámilióny mariek. Leo Kirch sa všetkými desiatimi snažil plátať digitálne diery. Ziskové časti jeho koncernu subvencovali stratovú digitálnu platformu, ako sa len dalo. Diera v rozpočte však bola napokon priveľká aj pre najväčšieho nemeckého mediálneho obchodníka.
Srdce jeho koncernu, spoločnosť KirchMedia, v ktorej je sústredené obchodovanie s filmovými právami, ako aj s právami na športové udalosti (majstrovstvá sveta vo futbale na roky 2002 a 2006, formula 1, televízne vysielacie práva na Bundesligu na najbližšie roky) ohlásila v pondelok platobnú neschopnosť.
V extrémne nevýhodnej situácii sa nachádza aj spoločnosť KirchPay, v ktorej sú koncentrované Kirchove aktivity v digitálnej televízii a ktorej dcérska firma, prevádzkujúca Premiere, takisto bojuje o prežitie.
Noví konatelia, dosadení do KirchMedia veriteľskými bankami, sa budú usilovať zachovať v čo najväčšej miere všetky nosné piliere Kirchovho impéria. A budú sa snažiť získať investorov, ochotných vložiť peniaze do novej spoločnosti, do istej miery očistenej od rôznych pohľadávok.
Pre približne dvanásťtisíc zamestnancov Kirchovho koncernu nastanú ťažké časy. Vôbec nie je isté, koľko pracovných miest zostane a koľko sa stane obeťou nutnej reorganizácie a racionalizácie.
V pondelok sa definitívne skončil sen Lea Kircha stáť na čele vertikálne integrovaného mediálneho podniku, siahajúceho od produkcie seriálov a filmov cez kúpu a predaj televíznych práv, poskytovanie technického servisu až po samotnú prevádzku televíznych staníc.
To však vonkoncom neznamená, že by ho opustila základná podnikateľská vlastnosť. Záujem zahraničných investorov o digitálnu platformu Premiere (samozrejme, po očistení od časti doterajších pohľadávok) jestvuje naďalej, považujú ju za hudbu mediálnej budúcnosti.
V prvom rade ide o austrálskeho mogula Ruperta Murdocha a za ním stojaci koncern News Corporation. Teraz je kormidelníkom Premiere bývalý úspešný šéf stanice Pro7 Georg Kofler. A nemálo pozorovateľov nemeckej mediálnej scény je presvedčených, že keď mu veritelia a noví majitelia digitálnej platformy poskytnú dostatok času a peňazí, tak sa mu podarí vytiahnuť Premiere zo závozu.
Leo Kirch teda zrejme správne predvídal digitálno-televízny trend, len – podľa všetkého – stavil v nesprávny čas na nesprávnych ľudí s nesprávnymi konceptmi. Toto však tiež patrí do podnikateľského rizika.
JÁN ŠALGOVIČ, Mníchov