Podnikateľ v splátkovom systéme Jaroslav Kiska sa tentoraz rozhodol pustiť do personalistiky. Založil portál, na ktorom si môžu ľudia vytvoriť sieť pracovných kontaktov. Hovorí, že kríza vhodne zapasovala do rozbehnutia projektu.
BRATISLAVA. V personalistike je momentálne všade na svete trend, že s poklesom pracovných ponúk rastie počet ľudí, ktorí sa chcú registrovať na portáloch ako LinkedIn a pridávať si na nich známych.
Platí to aj na Slovensku. V apríli tu naplno spustili nový kariérny portál, ktorý má potenciál využiť práve tieto skutočnosti. Joblife.sk má najviac spoločného s americkým portálom LinkedIn. Vytvára sieť pracovných kontaktov, záujemca sa registruje pridaním pracovného životopisu či hodnotí anonymne firmu, v ktorej pracuje. Za sedem mesiacov má už 20 tisíc registrovaných užívateľov.
Kríza prišla vhod
S nápadom založiť kariérny portál prišiel Jaroslav Kiska, ktorý zatiaľ nemal s personalistikou nič spoločné. „Doteraz som robil biznis predaj-kúpa. Teraz chcem priniesť niečo, čo v strednej Európe nie je, aby ľudia zdieľali obsah, aby uvažovali, prečo je užitočné poznať sa s ľuďmi na pracovnom portáli," povedal Kiska. Dodnes je členom predstavenstva v Consumer Finance Holding. „Som hravý človek a vždy som chcel vymyslieť niečo sexi a zároveň nadčasové," hovorí.
Kiska súhlasí, že je výhodné spúšťať portál na spájanie sa s ľuďmi počas krízy, keď nie sú pracovné ponuky, a keď sa nábory zase rozbehnú, mať ich podchytených, ale nápad založiť portál prišiel už pred tromi rokmi. „Kríza dobre zapasovala do veľkého spustenia portálu, ale reálny dôvod bol ten, že tu sieť pre Slovákov chýbala. V živote musíte mať aj trošku šťastia," vraví.
Predbežne už obsadili domény v Čechách, Poľsku aj Maďarsku.
Pri otázke, nakoľko je itečkár, sa smeje. „Vôbec nie som. Snažím sa vidieť do toho, čo robia ľudia pri vývoji, ale nemiešam sa im do toho. Navrhujem stratégiu, na technológiu máme celý tím. Ak mi navrhnú novú technológiu, tak im poviem, nech mi ukážu, ako to robia svetoví lídri a ja si to doma v pokoji pozriem," hovorí.
Granty sú aj zadarmo
Koľko peňazí investovali do tohto projektu, zakladatelia nechcú povedať. „Na sociálnych sieťach ešte nikto nezarobil. Nemám ambície na tom zarobiť. Keď sa zadarí, dobre. Budem rád, keď sa investované peniaze vrátia," povedal Kiska.
Timon Scherer z Joblife dopĺňa, že vyčísliť konkrétnu sumu je veľmi ťažké, pretože sa na projekte podieľajú rôzne spoločnosti od IT firiem po konzultačné a personálne agentúry. Na dokreslenie ide napríklad o reklamnú agentúru Wiktor Leo Burnett či PR agentúru Neopublic Porter Novelli.
V tomto roku môžu záujemcovia, ktorí sa zaregistrujú do konca roka, získať 33 kompletných grantov na štúdium online kurzov na najprestížnejších svetových univerzitách. Pred časom zaplatili na Googli kontextovú reklamu, ktorá na portál odkazovala po zadaní akéhokoľvek krstného mena do vyhľadávača. Na budúci rok by chcel Kiska zaplatiť stáž v Silicon Valley.
Personalistov už oslovili
Na portál by mala podľa Kisku postupne pribudnúť možnosť testovať sa v pracovnej oblasti, zoznam literatúry, ktorá k téme vyšla, ale aj to, aké školenia sa oplatia k problému využiť. „Ešte je tam veľa nedorobeného. Chcem, aby sa dal stiahnuť zoznam kontaktov z gmailu na Joblife. Nikto zatiaľ napríklad nevyužíva, že vám môže niekto z vašich známych napísať pracovné odporúčania. To je pre recruiterov na nezaplatenie," hovorí Kiska.
Už teraz vychádza na 20 zaregistrovaných ľudí jeden zaregistrovaný človek, ktorý pracuje v personalistike.
Kontakty na nete hľadajú viacerí
Kríza prilákala aj firmy, ktoré sa personalistikou nezaoberajú. Portály na internete lákajú nových ľudí aj súťažami.
BRATISLAVA. Ľudia v priemere trávia na Facebooku 5 hodín a 46 minút mesačne. Je to trikrát viac času, než v priemere strávi človek mesačne na Googli.
Využiť tento trend sa snažia aj iné pracovné portály.
„Používate Facebook a máte záujem o svoj bezplatný osobný rozvoj a napredovanie? Touto vetou láka na tipy a rady od profesionálnych koučov či lektorov skupina Moja stránka osobného a kariérneho rastu, ktorá má 170 fanúšikov. Medzi odkazmi nájdete video o komunikačných zručnostiach pridané zakladateľmi skupiny aj pondelkový odkaz: „Úspešný štart do nového pracovného týždňa. Make love, not business."
Zapoj sa a vyhraj
Kariera.sk, pracovný portál serveru Zoznam.sk, láka nových užívateľov na notebooky. Prví traja ľudia, ktorí získajú najviac registrovaných priateľov „a nimi vytvorených životopisov" môžu vyhrať notebook.
„Súťažnú stránku navštívilo vyše 20tisíc používateľov. Vďaka súťaži stúpol počet registrácií o 105 percent a počet registrovaných životopisov o 162 percent," povedala PR manažérka Zoznamu.sk Katarína Pekaríková.
Portál Kariéra bez hraníc pred časom spustil úvodnú kampaň. „Projekt SlovenskoCalling chce hľadať dôvody a vytvárať možnosti pre návrat talentovaných ľudí zo zahraničia domov," hovorí Lukáš Jakubička o projekte. Dodáva, že plánujú získať a prezentovať pracovné pozície zo slovenského trhu. Chcú urobiť prieskum motivácie Slovákov v zahraničí na návrat domov a semináre zamerané na uľahčenie reintegrácie navrátilcov.
Cez telefón hľadajú prácu najmä robotníci
V kríze sa trhu práce venujú aj firmy, ktoré pôsobia v odlišných oblastiach. Orange napríklad spustil v auguste poradenskú Linku práce. Jej zamestnanci volajúcemu povedia, aké sú pre neho aktuálne pracovné pozície.
Od spustenia služby do konca októbra zavolalo 413 ľudí. Najviac, 17,5 percenta volajúcich bolo z Nitrianskeho kraja, nasledoval Prešovský a Košický kraj. „Najväčší záujem je o robotnícke práce. Na tie sa pýtalo až 70 percent volajúcich," povedala Alexandra Piskunová zo spoločnosti Orange.