
Na stoštyridsaťkilometrovej ceste z centrály VW vo Wolfsburgu do Hamburgu, kde včera zasadalo valné zhromaždenie automobilky, spotreboval Ferdinant Piech (vľavo) v novom vozidle takmer neuveriteľných 1,40 litra nafty pri priemernej spotrebe 0,99 l/100 km. Piechova jazda bola poslednou a superúsporné auto odovzdal do rúk svojho nástupcu Bernda Pischetsriedera (vpravo). FOTO - REUTERS
WOLFSBURG, HAMBURG - Najväčšej európskej automobilke Volkswagen odvčera šéfuje nový muž Bernd Pischetsrieder. Médiá ho označujú za dobrodruha. Akcionári VW sa včera rozlúčili s doterajším najvplyvnejším výkonným riaditeľom koncernu Ferdinandom Piechom iba symbolickým odstupným.
Piech opúšťa vrcholnú pozíciu svojej kariéry v čase, keď koncern prekonáva jednu z najväčších kríz automobilového odvetvia. Príjmy automobilky už začali odzrkadľovať recesiu na celom trhu. Za prvé tri mesiace klesli dodávky áut s okrúhlym logom VW o 6,6 percenta a analytici predpovedajú, že pád predaja sa vyšplhá až na 10 percent.
Doterajší šéf koncernu Piech sa so svojím kreslom rozlúčil štýlovo. Na valné zhromaždenie, ktoré bolo v Hamburgu, sa odviezol na superúspornom modeli so spotrebou necelého litra nafty na sto kilometrov. Na Slovensku by šofér s týmto autom prešiel z Bratislavy do Žiliny za necelých šesťdesiat korún.
Pischetsrieder zdedil veľa značiek áut, ktoré sa navzájom požierajú. Iba malá časť z nich pritom prináša spoločnosti významnejšie zisky.
Ani finančné problémy však nestoja Pischetsriederovi v ceste za dobrodružstvom. Zdá sa, že sa blížia časy, keď VW zasiahne do seriálu formuly 1., pripustil Pischetsrieder.
„Ak by sme sa rozhodli, že do formuly vstúpime, tak to nebude hneď, ale bude to trvať tri alebo štyri roky,“ upozornil Pischetsrieder. VW má potom na výber dve možnosti - buď kúpi stajňu a postaví vlastné auto, alebo bude dodávať niektorému tímu motory, ako to robia napríklad BMW a Mercedes. Automobilka už dávnejšie vyvinula motor pre F1.
O dobrodružnej povahe Pischetsriedera svedčia aj jeho záľuby - jazda na snowboarde a formule. Nová éra Volkswagenu môže v budúcnosti priniesť zásadný zlom aj pre slovenský závod pri Bratislave. Nemecká automobilka zvažuje začať s výrobou nových modelov v závodoch VW v transformujúcich sa krajinách. (tv)