
Sedem takýchto súprav s názvom Pendolino kupujú České dráhy, slovenská Železničná spoločnosť sa chce pridať a nakúpiť štyri sedemvozňové súpravy.
ILUSTRÁCIA - ARCHÍV ŽSR
Ide o nové riešenie - na rozdiel od neustálych modernizácií starých vozňov by sa nakúpili nové súpravy s naklápacími vozňami. Tie dokážu lepšie vyrovnávať odstredivé sily v zákrutách, čo umožňuje zvýšiť rýchlosť až o 25 percent.
Výhodou tohto riešenia je, že na zvýšenie rýchlosti nie sú potrebné ďalšie investície do úprav tratí.
Konkrétne na ceste z Bratislavy do Košíc by sa pri okamžitom nasadení týchto vlakov aj bez výrazných investícií skrátil cestovný čas na štyri hodiny a osemnásť minút. Teraz prejde túto trasu najrýchlejší IC vlak asi za päť hodín. V priebehu dvoch až troch rokov s minimálnymi investíciami do infraštruktúry sa môže cestovná rýchlosť znížiť až na 3,5 hodiny.
Podľa hovorcu Železničnej spoločnosti sa dá s nasadením vlakov do skušobnej prevádzky počítať už koncom budúceho roka. Železničná spoločnosť, ktorá od januára prevzala po pôvodných Železníc SR verejnú prepravu, chce nákup súprav zladiť s Českými dráhami. Tie už uzavreli tender na dodávku nových súprav pre svoje potreby. Vyhrala ho spoločnosť Alstom.
Česi kupujú sedem súprav, Slovensko má záujem o štyri. Čikovký zatiaľ nevedel povedať, koľko bude nákup nových súprav stáť. „Nie sme ešte v štádiu, v ktorom by sme poznali cenu.“
Podľa ČTK je cena dodávky pre české dráhy 4,37 miliardy českých korún. Pri súčasnom kurze by tak Železničná spoločnosť za nové súpravy zaplatila 3,4 miliardy korún. Práve spoločný postup oboch národných železníc by umožnil nakúpiť súpravy lacnejšie. „V Českej republike to vítajú, pretože tak získajú určitú množstvovú zľavu a lacnejšie vyjde aj prevádzka a údržba.“ Otvorené sú zatiaľ rokovania s bankami o poskytnutí úveru, železnice zároveň avizovali, že budú od vlády na nové vozne žiadať štátnu záruku.
Dohodu o spoločnom postupe podpísali České dráhy so Železničnou spoločnosťou v utorok. Cieľom je skvalitnenie osobnej prepravy medzi európskymi metropolami Berlín, Praha, Bratislava, Budapešť, Viedeň a Varšava.
Projekt podporuje aj rezort dopravy. Snahou železníc bude, aby sa pri rokovaniach o dodávke nových vlakov dohodla kooperácia pri výrobe niektorých súčastí alebo dospelo k iným formám zapojenia domácich firiem. TOMÁŠ KURTANSKÝ