Zavádzanie zmien vo firme bude ľahšie, ak si uvedomíte štyri veci:
1. Spojte každú zmenu s jasným cieľom.
Ľudia musia pochopiť, prečo je zmena nutná a ako ich ovplyvní. To je, prirodzene, ľahšie, keď sú problémy zjavné, napríklad, keď konkurent znížil ceny o pätinu.
Niekedy však potreba zmeny nie je očividná. Zdá sa, že prichádzajú ohrozenia, neviete to naisto, no musíte reagovať. Najlepšou zbraňou je neustála komunikácia podložená faktmi. Vo veľkých firmách sa výzvy na zmenu často prijímajú neutrálne.
2. Zamestnávajte a povyšujte len tých ľudí, ktorí veria v zmeny.
Podľa našich odhadov je menej než 10 percent všetkých ľudí v obchode skutočnými činiteľmi zmien. Keď sa ďalšia skupina, asi 70 až 80 percent ľudí, presvedčí, že zmena je nevyhnutná, povie si, že ide do toho. Zvyšok sú odporcovia.
Činitelia zmien sa zvyčajne sami vyčlenia. Sú to charakteristicki draví, energickí ľudia, ktorí sú viac než trochu paranoidní ohľadom budúcnosti. Často si vymýšľajú vlastné iniciatívy zmien alebo žiadajú, aby ich mohli viesť. Títo ľudia majú istý nedostatok obáv z neznámeho. Ak zlyhajú, vedia, že sa dokážu zdvihnúť, oprášiť a ísť ďalej.
3. Vypátrajte a odstráňte odporcov zmien, aj keby mali uspokojivé výsledky.
Je tvrdé vyhodiť niekoho, komu sa možno darí celkom dobre. V každej organizácii však existujú ľudia, ktorí neprijmú zmenu, bez ohľadu na to, aké zdravé argumenty máte.
Odporcovia mrhajú vlastným časom: Pracujú v spoločnosti, s ktorej víziou nesúhlasia alebo ju nezdieľajú.
4. Pozrite sa na vraky áut.
Väčšina firiem dokáže zužitkovať zjavné príležitosti. Keď zlyhá konkurent, preberú jeho zákazníkov. Keď sa objaví nová technológia, investujú do nej a rozšíria líniu svojich produktov.
No ak chcete skutočne organizovať zmeny, musíte tiež prihliadať na odvážnejšie či desivejšie udalosti a odhadnúť príležitosti, ktoré predstavujú, a vytĺcť z nich čo najviac. Príležitosti prinášajú aj bankroty, hoci sú tragédiou pre zamestnancov.
Pri všetkom rozruchu okolo zmien je ľahké nechať sa premôcť odporcami, no držte sa pravidiel.