Rovnako ako hovorené slovo, aj reč tela má vlastné tempo, rytmus, slovník aj pravidlá. Neverbálne, teda pomocou gest, mimiky, celkového výzoru, pohľadov a postojov vyjadrujeme svoje nálady, očakávania, priania, ale aj stavy rozladenosti. Mnohé informácie pôsobia v podvedomí a ovplyvňujú to, ako myslíme, aké máme pocity a ako sa správame, bez toho, aby sme si boli vedomí, čo je príčinou našich reakcií. Využívanie reči tela pri komunikácii je rovnako účinné ako reč, veľakrát však viac rozhoduje o úspechu či neúspechu, schopnosti presadiť sa, vyvolať priaznivý dojem, vytvoriť dobrú atmosféru pre spoluprácu.
Reč tela prichádza k slovu hneď od prvej chvíle stretnutia. Prvý, trvalejší dojem, ktorý si o nás okolie vytvorí, trvá iba štyri minúty. Táto doba stačí na to, aby sme si danú osobu zaradili a aby sme na svojom zaradení dosť neoblomne zotrvávali. Ak si vytvoríme raz jeden úsudok o inej osobe, či už priaznivý alebo nepriaznivý, len veľmi ťažko ho dokážeme už zmeniť.
Akonáhle sa nadviaže zrakový kontakt, každý rýchlo skúma tvár druhého, aby získal prostredníctvom signálov reči tela ďalšie informácie o jeho postojoch a zámeroch. Podľa uskutočnených prieskumov sa približne 75 % času venuje prezeraniu trojuholníku tvoreného očami a ústami, 10 % čelu a vlasom, 5 % brade a iba 10 % zostávajúcim častiam. Priemerná doba prieskumu tváre druhého pri počiatočnej fáze stretnutia je okolo troch sekúnd. Je dobré vyvarovať sa priehrad medzi očami a okolitým svetom: tmavé či zrkadlové okuliare vyvolávajú negatívny dojem, pocit ohrozenia, neprístupnosti. Z pohľadu možno odvodiť mnohé, nielen z frekvencie a dĺžky pohľadu, ale tiež zo spôsobu, či sa pri rozhovore pozeráme nahor (vyvoláva napätie, evokuje pozerať sa tiež nahor), dole (prejav vyčkávania, ale tiež neistoty či podriadenosti), doľava či doprava (pocit, že sa venujeme niečomu inému).
Kam sa pozerať a ako dlho, závisí na charaktere stretnutia i na samotných aktéroch hovoru. Pri obchodnom stretnutí sa oči zvyčajne sústreďujú na trojuholník tvorený nosom a vonkajšími kútikmi úst, pri priateľskom stretnutí sa pohľad rozširuje a zahŕňa bradu i pery.
Pri komunikácii pri obchodnom stretnutí sa odporúča dodržiavať zrakový kontakt približne takúto dlhú dobu:
- rozhovor muža s mužom: 60 - 70 % času rozhovoru
- rozhovor muža so ženou: 50 % času rozhovoru
- rozhovor ženy s mužom: 70 % času rozhovoru v prípade, že sa žena chce presadiť, 50 % času pri súhlasnom a ľahko podriadenom postoji, dlhší časový úsek vyvoláva nepokoj, pôsobí silne dominantne
- rozhovor ženy so ženou: 70 % času rozhovoru
Kvalitu stretnutia ovplyvňuje aj rozhodnutie, kedy sa na partnera pozerať. Napríklad uprený pohľad vyvoláva úzkosť, paniku, neistotu, vyvádza z rovnováhy. Zrakový kontakt by mal byť naviazaný v momente, keď druhá osoba začína hovoriť, kedy je prejavom záujmu a pozornosti. Naopak pri prestávke v reči, bezprostredne pred odpoveďou (signalizuje premýšľanie) a ku koncu vlastnej reči (dávame najavo, že čakáme na odpoveď) by sa mal zrak odvrátiť. Nemali by sme tiež zabúdať na kultúrne odlišnosti. Napríklad u Afričanov a Aziatov je veľa pohľadov vnímaných ako prejav nadriadenosti, neúcty a niekedy aj urážky, zatiaľ čo u Arabov a Severoameričanov je to presne naopak.
Základné pravidlá úspešnej reči tela:
- Pri prvom stretnutí by sme mali hospodáriť s každou sekundou a nerobiť si ilúzie, že prípadný zlý dojem ľahko napravíme.
- Podľa charakteru stretnutia voliť, kam sa pozerať, kedy a ako dlho udržiavať pri rozhovore zrakový kontakt.
- Počas rozhovoru prerušovať zrakový kontakt smerom dole.
- Ctiť si osobný priestor druhého a nenarušovať ho. Každý človek si okolo seba vytvára zóny - intímnu, osobnú, spoločenskú a verejnú, ktorých narušenie významne ovplyvňuje priebeh stretnutia a rozhovoru.
- Nezačínať rozhovor v nerovných pozíciách, kedy napríklad jeden človek sedí a druhý stojí, vyhýbať sa kreslám, do ktorých zapadneme, ťažko sa nám z nich vstáva a ktoré znemožňujú používať gestá.
- Pri stisku ruky sa snažiť udržať suchú dlaň a odlišovať rôzne druhy stiskov ruky s dôrazom na charakter stretnutia.
- Posilňovať ochotu k spolupráci zrakovým kontaktom, úsmevom, udržiavať v súlade gestá a slová.
- Pri obchodných písomných ponukách využívať riadenie pohľadu, pretože zrakom vnímame 80 percent informácií, zatiaľ čo iba 10 percent sluchom a 10 % ostatnými zmyslami.
- Naučiť sa rozpoznávať signály reči tela druhých ľudí, využívať väčšiu škálu vlastných možností, vrátane komunikácie pomocou farieb, spôsobu obliekania a ďalšieho prejavu pri bežných každodenných činnostiach, napríklad pri pitá šálky dobrého čaju.