Šípoš: Médiá vysvetlili krízu primerane

Noviny písali z následkov krízy najmä o prepúšťaní, z protikrízových opatrení viac zaujalo šrotovné. Mediálny analytik Gabriel Šípoš si myslí, že viac lokálnych informácií o kríze môže ukázať problémy, ktoré z makroúrovne nevidieť, hoci sú dôležité

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Ekonomika mieri do mínusu. Štát si od ľudí zatiaľ nepožičia. To boli titulky denníka SME na ekonomike v marci minulý rok.

Štát plytvá, hoci je kríza. Kríza prináša viac poistných podvodov, písali koncom roka SME a Hospodárske noviny. Za týždeň každý denník napísal desiatky článkov o tom, ako sa kríza vyvíja a ako ovplyvňuje ľudí.

V Česku firmy, u nás štát

Na Slovensku písali dva slovenské denníky (SME a Hospodárske noviny) o kríze najčastejšie v spojení krízy so štátom, teda o tom, ako vplýva kríza na HDP štátu, ako sa ku kríze vyjadrovali ministri či premiér.
V českých denníkoch MF Dnes a Hospodářské noviny zaujalo novinárov podľa analýzy spoločnosti Newton Media, v ktorej sledovali články súvisiace s krízou od apríla do novembra 2009, spojenie krízy a firiem.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nezamestnanosť áno,sociálne poistenie menej

Z dosahov krízy si slovenské aj české denníky najviac všímali rastúcu nezamestnanosť a prepúšťanie ľudí.
Pre obidve krajiny zároveň platí, že hoci prepúšťanie bolo pre ne najzaujímavejšie z dosahov krízy na spracovanie, z protikrízových opatrení tie sociále zaujali menej.

Najviac pozornosti si na Slovensku získalo šrotovné, potom škrty v štátnom rozpočte a nasledovali niektoré opatrenia súvisiace so sociálnymi dávkami. Vlaňajšie zmeny v sociálnom poistení sa v médiách objavili menej: „Sociálne protiopatrenia boli čiastkové, menšieho rozsahu a navyše aj ťažko merateľné," povedal mediálny analytik Gabriel Šípoš.

Naopak pripomína, že médiá sa venujú téme nezamestnanosti aj v previazanosti s tým, keď ako aktualizačný moment vyjdú čísla o miere nezamestnanosti. Tie vychádzajú dvakrát mesačne, raz ako štatistika evidovaných nezamestnaných na úradoch práce, potom ako upravené dáta z Eurostatu.
Šípoš hovorí, že štatistiky sú na rozdiel od protikrízových opatrení konkrétne a ukazujú navyše aj na vývoj situácie. „Všeobecne, samozrejme, platí, že médiá sa viac venujú vývoju skutočnej situácie ako informovaniu o riešeniach, to platí aj pre iné udalosti od dopravných nehôd po ohrozenie životného prostredia," povedal analytik.

SkryťVypnúť reklamu

Na otázku, či si myslí, že médiá vysvetlili krízu, jej dosahy a previazanosť na ekonomiku dostatočne, odpovedá: že na to, že aj mnohí ekonómovia v téme tápu, tak primerane.

Tematicky sa podľa analýzy noviny viac venovali spojeniu krízy a štátu ako sociálnym dôsledkom vyvolaných krízou.

„Pohľad na makroekonomiku je dôležitejší. Zovšeobecňuje a koncentruje vývoj na mikroúrovni, teda to, čo sa deje s pôžičkami ľudí, aký je vplyv na jednotlivé sektory ekonomiky či na konkrétne regióny," povedal Šípoš. „Závisí to aj od charakteru média, tipujem, že biznis denníky majú silnejšie zameranie na makroúroveň," povedal.

Celkovo mu v slovenských denníkoch chýba viac informácií o lokálnych vplyvoch. „Je to dôležité pre chápanie práce politikov a ekonómov a zároveň lokálne príbehy vedia poukázať na problémy, ktoré sa na makroúrovni môžu javiť ako neviditeľné, hoci dôležité," povedal analytik.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  6. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  8. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 11 228
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 952
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 906
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 480
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 306
  6. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 120
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 117
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 235
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu