Londýn 5. mája (TASR) - Úspech série kníh o Harrym Potterovi z pera britskej autorky Joany K. Rowlingovej neinšpiroval britské deti - tak ako sa predpokladalo - k tomu, aby viac čítali.
Dokazuje to štúdia, ktorú dnes uverejnil britský nedeľník The Observer. Podľa nej klesol v roku 2001 už po štvrtý raz za sebou predaj detských kníh v Británii, a to zo 109 na 140 miliónov kníh.
Britské kníhkupectvá až dosiaľ verili, že trend vyvolaný úspechom Harryho Pottera urobí na britskom trhu detskej literatúry "zázrak". "Pravdou však je, že ten Harry Potter urobil iba ak sám pre seba," vyhlásil majiteľ jedného londýnskeho kníhkupectva.
Knižný trhák Harry Potter totiž tým, že tvorí na trhu veľmi vysoký podiel, značne zhoršil situáciu ostatným spisovateľom detskej literatúry. Navyše, vysoká cena knižného Harryho Pottera vedie k tomu, že rodičia teraz svojim deťom kupujú oveľa menej kníh.
K zhoršenej situácii na britskom trhu detskej literatúry však prispieva aj to, že deti nad hrubými knihami o dobrodružstvách čarodejníckeho učňa strávia oveľa viac času, pričom si ich obyčajne prečítajú aj viackrát za sebou, a tak nemajú čas na ostatné knihy.
Harryho Pottera navyše nečítajú iba deti, ale aj vysoký počet dospelých. Podľa štúdie kupovalo knižného Harryho Pottera v roku 1999 pre deti až 71 percent britských rodičov, pričom minulý rok to už bolo iba 36 percent.