Samson: Rozšírenie únie Le Pen neohrozí

O druhom kole francúzskych prezidentských volieb sme sa zhovárali s analytikom Slovenskej spoločnosti pre zahraničnú politiku Ivom Samsonom.

Ako poznačí francúzsku politickú scénu, že možno až štvrtina voličov podporila pravicového extrémistu?

„Už poznamenaná je. Nie tým, koľko má percent - pár rokov predtým mal len o niekoľko málo percent menej - ale tým, že skončil na druhom mieste, čo je optický ošiaľ. Pre Francúzsko je to poníženie. Druhý najväčší politik Francúzska predstavuje to, čo Francúzov uráža: antisemitizmus, rasizmus, xenofóbiu. Ak by získal 16,5 percenta, koľko mal v prvom kole, bolo by to podľa mňa ešte dobré. Akonáhle by získal viac ako 25 percent, bola by to pre Francúzsko ťažká rana.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nepovedie Le Penov úspech k tomu, že aj ostatné strany pritvrdia a budú sa snažiť prebrať jeho agendu v umiernenej podobe?

„Nemyslím si to. Na to doplatili komunisti. V týchto voľbách skolabovali, pretože už pred niekoľkými rokmi stavili na xenofóbiu. Chceli získať hlasy tým, že budú proti imigrantom. Prehrali na úkor ešte väčších xenofóbov. Sú istým precedensom, ako sa to nemá robiť. Preto pochybujem, že by niektorá z politických strán stavila na tú istú kartu.“

Aký to bude mať vplyv na rozširovanie Európskej únie?

„Je to výrazný signál, že existuje určitý odpor. Bolo to už v Írsku, v Rakúsku, teraz vo Francúzsku. Je tu znak, že konzervatívne štruktúry Európy sa začínajú brániť. Je tu posun zľava doprava. V roku 1993 mali dve európske krajiny pravicovú vládu, dnes je to už takmer polovica. Je tu strach, že prídu noví a budú nás politicky vydierať. Je tu obozretnosť voči ‘nezmyslenému‘ (z ich pohľadu) rozširovaniu EÚ na východ, pretože rozširovanie oslabí úniu.“

SkryťVypnúť reklamu

Prejaví sa to aj v oficiálnej politike EÚ voči kandidátskym krajinám?

„V podstate nie. Je to síce výrazný signál, ale hodinky sú nastavené na 1. 1. 2005, keď by mali byť prvé postkomunistické krajiny definitívne prijaté do únie. Hoci termíny 2004, 2005 sú podľa mňa optimistické.“

Aký vplyv bude mať úspech pravice v západnej Európe na slovenskú extrémnu pravicu?

„Tieto strany sú u nás v útlme. Nemyslím, že by tu bola nejaká spätná väzba. Už aj preto, že naše pravicové strany nemajú výhrady voči vstupu Slovenska do EÚ.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  5. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  6. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  7. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  8. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 247
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 666
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 199
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 580
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 385
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 209
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 833
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 767
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu