Manželky a ich manželky

Predstavte si, že žijete v spoločnosti, kde je neplodnosť obrovskou hanbou a zachovanie rodu je najdôležitejšie zo všetkého. Máte manžela aj domov, ale trápi vás pocit menejcennosti, pretože až umriete, vaše meno upadne do zabudnutia. Zatiaľ čo v Európe


Ženy z kenského kmeňa Maweto, ktoré uzavreli sobáše s inými ženami, tancujú a spievajú o svojej biede. FOTO – REUTERS



i Amerike sa dá neplodnej žene pomôcť liečbou či umelým oplodnením, v niektorých afrických komunitách to riešia úplne inak.

Žena, ktorá nemôže počať, sa jednoducho zosobáši s inou ženou, ktorá je slobodná a schopná priviesť na svet dieťa.

Antropológ David Maillu označuje túto prax za praktický spôsob riešenia sociálneho problému.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Ak je žena už stará a nemá deti, existuje tu alternatíva pokračovania rodu prostredníctvom adoptovania inej ženy,“ vysvetľuje. „Je to, aby sme použili slovník západného sveta, adoptovaná manželka.“

SkryťVypnúť reklamu

Táto prax sa však odlišuje od polygamie – je to zmluva čisto medzi dvoma ženami. Úlohou „ženinej manželky“ je porodiť deti. Kto je otec, je vedľajšie.

Taký je aj príbeh Ndwale Mutisovej, príslušníčky kenského kmeňa Akamba. Bola vydatá, neplodná a zúfalo túžila po deťoch. V tej istej chudobnej osade žila aj o vyše 40 rokov mladšia Syombua. Dvadsaťročná, nevydatá, zato už so štyrmi synmi. A s mizivou nádejou, že si raz nájde manžela. Ndwale začala konať a po piatich rokoch dospeli obidve rodiny k dohode.

Za sľub vena rodičom sa Syombua nasťahovala k Ndwale a jej manželovi a stala sa „iweto“, teda ženou vydatou za ženu.

Odvtedy prešlo štrnásť rokov.

Ndwale, dnes už takmer osemdesiatročná, sedí bosá pod stromom obsypaným avokádom. Jej purpurové šaty sú špinavé a deravé, tvár zbrázdená vráskami, vyrytými rokmi i chudobou. Vysvetľuje, prečo si vzala Syombuu.

SkryťVypnúť reklamu

„Až zomriem, chcela by som, aby po mne zostalo meno, aby moje meno a meno našej rodiny žilo ďalej,“ hovorí, odháňajúc od nôh kŕdeľ pípajúcich žltých kuriatok.

„Uzatvorila som s ňou sobáš, aby nám pomáhala. Stará sa o mňa, keď som chorá, pomáha mi, keď nemôžem pracovať, obrába pôdu na farme, aby sme mali z čoho žiť.“

Syombue však manželstvom veľa nezískala. Má už 39 rokov, ale doteraz nevidela z vena ani halier. Dvojica starcov je chudobná, a aby si mohli dovoliť kúpiť päťdesiat kôz a dve kravy, ktoré sľúbili jej rodičom, museli by predať pôdu.

Jej deti oslovujú Ndwale „inya“, teda mama, a oficiálne majú aj jej meno.

Ndwale je vyčerpaná a slabá, jej manžel Mutiso starý a krehký. Ndwale tvrdí, že má 130 rokov. Z malej hlinenej chyže, kde sa zubami-nechtami, drží pri živote, ho musia vynášať. Samozrejme, robí to Syombua. Ona mu umýva tvár, ona ho balí do prikrývok, usádza von.

SkryťVypnúť reklamu

„Čo zmôže osemdesiatročná starena?“ hovorí rezignovane, zmierená s osudom, ktorý si sama nezvolila. „Nemôže obrábať pôdu, nemôže zbierať drevo na kúrenie, nosiť vodu. Byť iweto nie je ľahké, človek nemá nikde oporu. Moji rodičia sú už príliš starí. Mali však nádej, že dostanú aspoň veno.“

Na malom priestranstve neďaleko sa schádza skupinka viacerých žien s rovnakým osudom, aby si zatancovali, zaspievali a podelili sa o skúsenosti zo života plného odriekania.

„Ľutujem, že som sa narodila a stala sa iweto,“ vzlyká 67-ročná sivovlasá Mbula Kaiondu s tenučkými nohami i rukami. „Bola som nevzdelaná, vydali ma rodičia. Veľmi ma tým sklamali. Nie je snáď väčšia bieda, ako byť iweto.“

Munuve Mutisyová pracuje ako dobrovoľníčka v projekte na podporu žien iweto v dedinskej oblasti v okolí mesta Machakos, ležiaceho asi 80 kilometrov od Nairobi. Je to kopcovitý kraj s prašnými cestami, kde si ľudia zarábajú na živobytie pestovaním ľanu, zberom dreva na kúrenie a zberom kameňov, ktoré predávajú ako stavebný materiál. Len v dedine Kyanzasu, ktorá má rozlohu len tisíc metrov štvorcových, žije podľa nej viac než dvadsať iweto.

SkryťVypnúť reklamu

„Tie ženy majú veaľa problémov – ekonomické i sociálne,“ hovorí Munuve.

„Komunita ich odmietla, ľudia sa im vysmievajú. Ich deťom hovoria, že ich matky sú prostitútky.“

Neexistujú žiadne štatistické údaje, ktoré by zaznamenávali počet iweto v Keni či v iných afrických krajinách. Podľa niektorých názorov však nie je potrebné registrovať niečo, čo je súčasťou tradície, rovnako ako polygamia alebo rituály pri vstupe do sveta dospelých. (čtk)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 292
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 346
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 684
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 589
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 085
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 1 965
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 789
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 593
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu