Aj keď A-HA minuloročným návratom ani zďaleka nedosiahli tie úspechy ako v minulosti, nemusia sa Nóri obávať, že by ich hudba zmizla z európskych hitparád. Už aj v našich rádiách totiž máme česť spoznať ich potenciálnych nádejných nástupcov, štvoricu Briskeby vedenú speváčkou Lisou a pomenovanú podľa takmer večne zasneženého miesta neďaleko Osla skrývajúceho ich skúšobňu.
Napriek tomu, že nórsky pop má nepochybne mnoho žánrových podôb, tá, s ktorou prerazili už spomínaní A-HA, sa zatiaľ ukazuje ako jediná hodná exportu, a Briskeby to len potvrdzujú. Ich debutový album Jeans For Onassis priamo odkazuje k príjemným popovým pesničkám novoromantických rokov osemdesiatych.
Chytľavé trojminútovky odsýpajú v svižnom tempe jedna za druhou a už na prvé počutie je jasné, prečo Briskeby predali v štvormiliónovom Nórsku viac ako stotisíc kusov svojej albumovej prvotiny. Ich pop je síce nekomplikovaný a ani originality ho veľa nepostretlo – koniec koncov, nikto ju ani neočakával – ale je kvalitne spravený, rozhodne nie prvoplánový a nechýba mu ani kus typického severského chladu predstavovaného Lisiným nenásilne frázovaným vokálom.
Z jedenástich vydarených trackov vyčnieva najmä úvodná (a v závere zreprízovaná) The Asphalt Beach, podfarbená príjemnou nostalgiou zaváňajúcimi gitarovými väzbami, a spolu s ňou aj skladba s názvom Propaganda, ktorá je aktuálnym singlom a zároveň aj doterajším najväčším hitom kapely. Zvláštnu pochvalu si zaslúžia texty, ktoré síce nijako neriešia problémy súčasnosti, ale rozhodne sú vďaka svojmu sarkazmu a irónii oveľa viac ako len klišéovitými doplnkami hudby, ako je bežné pri väčšine toho, čo sa nás z rádia snaží priveľmi nerušiť pri práci.
Pokiaľ by ste dostali na Briskeby naozaj chuť a neuspokojíte sa s kúpou albumu Jeans For Onassis, zájdite si 30. mája do viedenskej Libro Music Hall, kde sa spolu s Ladytron predstavia ako predkapela belgických Ks Choice.
RADO ONDŘEJÍČEK
(Autor je redaktor internetového magazínu www.inzine.sk)