Problémy trochu spôsobuje to, že príklady z matematiky na pilotných testoch Monitoru sú stavané trochu inak, ako bežné príklady v učebniciach. Od učiteľov sa preto začína ozývať volanie po novej zbierke príkladov z matematiky monitorovského typu. „Je na dlhú diskusiu, či je to oprávnené volanie,“ povedal pre SME Zbyněk Kubáček z oddelenia prírodovedných predmetov Štátneho pedagogického ústavu. „Myslím si, že ľubovoľný predmet by mal byť naučený tak, že ak z neho položím otázku trochu nečakaným spôsobom, žiak by mal byť schopný ju v rámci svojich vedomostí vyriešiť. Samozrejme, že aj učiteľom treba vytvoriť dostatočný priestor, aby takto mohli matematiku žiakov naučiť.“
Dodáva, že zbierka úloh by bola potrebná skôr preto, aby „sme učiteľov oboznámili s tým, aká je naša vízia do budúcnosti, nie preto, aby teraz učili deti rátať 330 príkladov monitorovského typu“.
Kubáček hovorí, že príklady na Monitore by nemali byť ťažké, lebo pri tvorbe maturitných štandardov „sme z učebných osnov okresávali, koľko sa len dalo“. „Problém je trochu v tom, že stredné školy by chceli mať testy ľahšie, vysoké školy ťažšie. Niektoré z nich dokonca matematiku takpovediac zneužívajú, robia z nej strašiaka - na prijímačkách dajú také ťažké príklady, že cez prijímacie sito prejde len málo študentov.“
Vo vlaňajšom testovaní zvládli žiaci testy z matematiky na celoslovenskej úrovni v ľahšom teste na 48,5 percenta, v ťažšom na 39,2 percenta. Aby dosiahli lepšie výsledky, budú musieť trochu pridať.
(sr)