ia zhruba na polovicu, a to ešte pri každej otázke ináč.
Podľa odborníkov nebolo podstatné, komu dať za pravdu: „Ak je 80 percent za a 20 proti, nemusí to znamenať, že oných 80 percent má pravdu. Ale táto rozpoltenosť znamená, že niečo tu nie je v poriadku a nemôžeme to dať do sveta,“ potvrdili nám na Štátnom pedagogickom ústave.
Ďalším problémom je príliš veľa faktografie. Podľa odborníkov by mala mať literatúra pri hodnotení váhu asi 20-30 percent, pričom teraz má takmer až 70 percent. To nesmeruje k čítaniu s porozumením, čo je teraz dominantou slovenčiny.
Pre tieto dôvody sa tento rok pripravovali odlišné testy. Pri nových úlohách musí žiak rozmýšľať, zadeľovať, spracovávať, aj keď bude správna odpoveď len jedno slovo. Testy sú už stavané tak, aby sa už učitelia nemuseli hádať, či ide o povinné čítanie alebo nie.
„Už to nebude otázka pamäti.“
Napriek všetkým problémom dopadli žiaci v minuloročných testoch zo slovenského jazyka veľmi dobre. Test zo slovenského jazyka a literatúry na úrovni jeden (teda ľahšej) zvládli žiaci v celoslovenskom priemere na 63,2 percenta - teda najlepšie zo všetkých testov. Ťažší test zvládli na 55,3 percenta.
(sr)