BRATISLAVA - Tvrdý boj zvádzajú dve veľké spoločnosti o niekoľkomiliardovú zákazku na dodávku ľahkých motorových vlakov pre regionálne slovenské trate. Švajčiarsky prezident nedávno intervenoval u slovenského prezidenta Rudolfa Schustera za švajčiarsku spoločnosť Stadler, ktorá je v konzorciu so slovenskou firmou ŽOS Vrútky. Proti nej stojí francúzsky Alstom v konzorciu so slovenskou ŽOS Zvolen.
Vyzerá to tak, že prvú skupinu favorizujú železnice, druhú ministerstvo dopravy. Ponuky oboch spoločností sú porovnateľné, výberová komisia železníc, ktorej predsedom je brat premiéra Miroslav Dzurinda, sa už jednohlasne priklonila k švajčiarskemu Stadleru.
Z prostredia ministerstva dopravy sme však získali porovnávacie tabuľky, podľa ktorých Stadler ponúka 35 kusov vlakov za 4,406 miliardy korún, Alstom len za 3,584 miliardy. Stadler má o niečo nižšie prevádzkové náklady, ale kým jedna jeho súprava odvezie 102 ľudí, výkonnejší dvojmotorový Alstom 130.
Výhoda na strane Alstomu je podľa ministerských tabuliek takmer vo všetkom, a podľa nich je Alstom aj napriek vyšším prevádzkovým nákladom výhodnejší.
Železnice majú iný názor. Ich riaditeľ Andrej Egyed ešte v januári vyhlásil víťaza, chcel podpísať zmluvu so Stadlerom, ale minister dopravy Jozef Macejko mu poslal dva listy, v ktorých ho zaviazal neprijímať žiadne rozhodnutie.
Švajčiarsky prezident Kaspar Villiger zasa poslal list nášmu prezidentovi, v ktorom sa sťažoval na „negatívne vplyvy“ pri obchodovaní na Slovensku.
Dôvody, pre ktoré sa železničiari prikláňajú k vlakom s vyššou nákupnou cenou, sú zatiaľ utajené. „Keďže rokovacie konanie nebolo ukončené, podľa zákona o verejnom obstarávaní nemožno informovať o priebehu súťaže. Prednosti a nedostatky jedného alebo druhého riešenia však môže posúdiť len odborný tím na koľajové vozidlá. Jeho odporúčanie, prípadne iné stanoviská, posúdi predstavenstvo Železničnej spoločnosti, ktoré je oprávnené k tomu prijať závery,“ odpovedal na požiadavku o vysvetlenie hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský.
Poslanec Víťazoslav Moric, ktorý má blízko k ŽOS Vrútky (firma je v konzorciu so švajčiarskym Stadlerom), povedal, že vo výberovej komisii sú odborníci, ktorí sa určite snažili zohľadniť všetko.
Výhodou Stadleru by mohlo byť, že švajčiarske banky ponúkajú na nákup výhodný úver. Alstom zasa okrem výrazne nižšej obstarávacej ceny zaručil ofsetové programy, čo znamená, že zabezpečí odbyt vybraným slovenským firmám do výšky jeden a pol miliardy korún.
RICHARD FILIPKO