systémové opatrenia,“ tvrdí spoluautor knihy Reforma verejnej správy na Slovensku 1998 - 2002 Grigorij Mesežnikov z IVO.
Za zmeškanú a stratenú príležitosť na zásadnú zmenu v oblasti verejnej správy na Slovensku považuje reformu výkonný riaditeľ MESA 10 Viktor Nižňanský. „I keď sa presúvajú kompetencie, o decentralizácii nemôžeme hovoriť, keď financie ostávajú v rukách štátu,“ hovorí bývalý splnomocnenec vlády pre reformu verejnej správy.
„Nepodarilo sa ani zracionalizovať a zjednodušiť štátnu správu, ktorá je ešte komplikovanejšia a zložitejšia, ako bola na začiatku,“ dodal. Priznáva, že táto vláda ako prvá na Slovensku od roku 1993, urobila posun v demokratizácii a decentralizácii prinajmenšom tým, že vznikli volené orgány na druhej úrovni samosprávy.
Za najzávažnejšie úlohy pre ďalšiu vládu považuje Nižňanský odstránenie delených kompetencií a prijatie zákonov, ktoré by dokončili systém financovania regionálneho rozvoja.
Politológ Vladimír Krivý v publikácii nie celkom súhlasí s názorom, že HZDS zvíťazilo v decembri vo voľbách do samospráv. „Väčšinový volebný systém spôsobil, že čo sa týka získaných poslaneckých mandátov, získal väčšinu blok HZDS. Pritom pri pohľade na odovzdané voličské hlasy zvíťazil blok pravicových strán.“
Blok pravicových strán podľa jeho slov získal až 40 percent voličských hlasov a blok HZDS len 24,96 percenta. Mandátov má však blok HZDS až 47,6 percenta, pravica okolo 42,6 percenta.
Nižňanský navrhuje systém zmeniť na kombinovaný. „Volebný systém by mal byť taký, aby sa hlasy občanov nepremárnili,“ povedal.
(hr)