Voľný preklad tohto pojmu znie „riadenie pomocou otvorenej knihy“. Tento spôsob riadenia patrí medzi základné zásady globálneho procesného manažmentu. V minulosti platilo, že kto mal informácie, mohol takmer neohrozene vládnuť a skoro o všetkom rozhodovať. Hlavná myšlienka open-book manažmentu naopak spočíva v odstraňovaní informačných a znalostných bariér. Tu platí, že informácie nesmú v podniku mieriť do jedných rúk, ktoré ich budú zhŕňať bez ohľadu na to, či ide o jednotlivca, alebo útvar, ale majú "voľne" plynúť všetkými smermi a byť všetkým dostupné, uvádza časopis Práca, mzdy a personalistika.
Otvorený vertikálny a horizontálny tok informácií však so sebou prináša aj niektoré problémy. Týka sa predovšetkým rozhodovania o množstve a druhu informácií, ktoré by mali byť k dispozícii. Pokiaľ ide o druh informácií, je zrejmé, že niektoré kategórie informácie jednoducho nemôžu byť voľne všetkým k dispozícii. Von z podniku by sa z hľadiska konkurenčného ohrozenia nemali dostať napríklad správy o pripravovaných strategických krokoch vrcholového manažmentu. Avšak je treba zamedziť takisto nežiaducemu toku informácií z hľadiska negatívneho psychologického dopadu by sa nemalo napríklad pripustiť, aby vedúci jednotlivých útvarov mali informácie o výške miezd pracovníkov iných útvarov.
Top manažment takisto musí zistiť, aby určité skupiny zamestnancov, predovšetkým riadiaci pracovníci neboli informáciami preťažení. Preto je potrebné účelovo vybrať len tie "správne" a "potrebné" k ich práci. Toto rozhodovanie je oproti predchádzajúcemu značne problematické a oveľa závažnejšie. A to preto, že možno len ťažko presne stanoviť rozsah a hĺbku informácií, ktoré jednotlivé skupiny zamestnancov môžu k svoje práci potrebovať. Navyše ako neúplnosť informácií, tak presýtenosť údajmi vedie vo svojom dôsledku k neefektívnosti činnosti skupín zamestnancov.
Open-book management vytvára v efektívnej miere tok informácií aj mimo podnik. To sa predovšetkým týka spoluvlastníkov firmy, ktoré majú záujem zapájať sa do firemného diania. Mizne informačné vákuum a všetci, ktorí chcú, môžu o svojej firme zistiť všetko potrebné. Táto forma riadenia tak výrazne prispieva k dôslednému uplatneniu myšlienky podnikania v podniku. V tomto duchu sa zamestnancom sprístupňujú napríklad finančné výkazy celej firmy, nielen ich útvaru.
Open-book management nemôže v podniku fungovať sám o sebe. Je jednou zo zásad procesného manažmentu. Aby sa dosiahol žiaduci efekt, je potrebné dodržiavať všetky jeho zásady. Ide o zásadu zmeniť prístup ku strategickému riadeniu, o zásadu zmeniť spôsob myslenia (maximálna podpora vzdelávania vedúcich v záverečnej fáze smerom k učiacej sa organizácii) a o zásadu integrácie (zapojenie okolia do procesu).
Open-book management znamená odstraňovať:
- bariéry rozhrania prác (aktivít), teda vytvárať horizontálnu integráciu vo vnútri procesov, vertikálnu integráciu vo vnútri podniku a integráciu mimo podnik (zapojiť dodávateľa a zákazníka do procesu. Elimináciou "rozhrania" medzi závodmi, procesmi či jednotlivcami odpadajú zbytočné odovzdávky medzi jednotlivými pracovníkmi,
- bariéry znalostí, čo umožňuje odovzdávať si skúsenosti medzi podnikovými subjektami na všetkých úrovniach. Znalostnú bariéru môžeme rozlišovať aj podľa odvetvia, geografickej polohy alebo kultúrneho prostredia,
- bariéry informačné, pričom ideálnym stavom, ku ktorému by sa podniky mali maximálne priblížiť, je situácia, kedy informácie tečú vo vnútri podniku a každý, kto ich potrebuje, má k nim voľný prístup.