stali sa z nich len obyčajné ženy na materskej. Ďakujem, neprosím.“
Mať rodinu? To sa „nenosí“
Mnohé mladé ženy si uvedomujú, že mať rodinu sa dnes proste „nenosí“. Príliš by im to skomplikovalo život. „Rodičovský príspevok je taký biedny, že som viac-menej závislá od manžela. Je nepríjemné, že si od neho musím na všetko pýtať peniaze. Drahšiu vec som si na seba nekúpila viac ako dva roky,“ rozpráva 25-ročná Zdena Urbanová z Liptovského Mikuláša. „O pár mesiacov mám nastúpiť a vôbec neviem, či ma zamestnávateľ vôbec zoberie späť. Vypadla som z pracovného kolotoča, nemám prehľad o novinkách. A mám malé dieťa.“
Pani Urbanová to aj tak riskovala - rozhodla sa mať dieťa s tým, že ak si nenájde zamestnanie, budú žiť z manželovho platu a sociálnych príspevkov. Hoci taký život nepovažuje za výhru, nevie ako skĺbiť rodinu a prácu.
Minister práce, sociálnych vecí a rodiny Peter Magvaši tvrdí, že riešenie sa hľadá: „Chceme prispieť k vytvoreniu modelu, ktorý by rodičom garantoval možnosť zosúladiť rodičovské a pracovné povinnosti. Modelu, ktorý by odstraňoval dilemu: práca alebo rodina.“
Vyberte si: Práca alebo rodina
V roku 2000 preto ministerstvo vyhlásilo nultý ročník súťaže Zamestnávateľ ústretový k rodine. V Rakúsku, Nemecku a ďalších európskych krajinách majú totiž podobné súťaže veľký ohlas. Úlohou súťaže bolo (a je) ukázať a odmeniť firmy, ktoré sa o svojich zamestnancov vzorne starajú a umožňujú im skĺbiť rodinu a prácu.
U nás zatiaľ súťaž až tak veľký ohlas nemala. V minulom aj tomto ročníku sa do nej prihlásilo len 13 firiem, väčšinou tých istých. Generálny riaditeľ sekcie rodinnej politiky ministerstva Peter Guráň vidí vysvetlenie v zlej ekonomickej situácii na Slovensku, a teda slabom konkurenčnom prostredí: „Väčšina firiem si zatiaľ nepotrebuje vylepšovať svoj imidž prostredníctvom dobrých opatrení pre deti a rodiny svojich zamestnancov, pre ženy. Bohužiaľ, stačí, že prácu vôbec ponúkajú.“
Nepáči sa ti,
tak daj výpoveď
Práce je u nás naozaj málo. Napríklad internetová stránka Profesia, ktorá cez internet sprostredkuváva zamestnanie, momentálne eviduje 4007 voľných miest - záujemcov o ne je však až 8596. Zaujímavé je, že medzi nimi prevažujú skôr muži, než ženy.
„Za päť rokov existencie služby, ktorú ponúkame, si na našej stránke zaregistrovalo životopis 31 335 uchádzačiek a 36 166 uchádzačov. Pomer medzi mužmi a ženami je 54 ku 46 percent, „ hovorí Lucia Čupková z marketingového oddelenia.
Vysoká, viac ako dvadsaťpercentná nezamestnanosť, ktorou sa „pýši“ Slovensko, zapríčiňuje, že mnohé firmy svojich zamestnancov skôr znechucujú, ako odmeňujú: „Nepáči sa ti, tak odíď! Na tvoje miesto čakajú ďalší desiati,“ často znie z úst zamestnávateľov, ktorí chcú za málo peňazí veľa muziky.
Spokojný pracovník
lepšie pracuje
Jozef Kadela, riaditeľ úseku ľudských zdrojov z košickej firmy Východoslovenská energetika (víťaz v kategórii rodinná politika), na margo takýchto zamestnávateľov hovorí: „Logika to snáď tak hovorí, ale aj firmy, čo takto rozmýšľajú, tvrdia, že ich najväčším potenciálom je potenciál ľudský. A ten sa nejako musí vybudovať. Pracovník by sa mal stotožniť s firmou, v ktorej pracuje. Aby bol spokojný, stojí to nejaké peniaze navyše, ale tie sa vrátia. Spokojní zamestnanci podávajú lepšie výkony ako nespokojní.“
Aj Peter Guráň si myslí, že zamestnávatelia by mali vyjsť svojim zamestnancom v ústrety. „Nie sú to totiž len pracovníci, ale aj matky a otcovia.“ SOŇA REBROVÁ