Výbor EP nabáda Slovensko zmeniť plán výstavby diaľnic
BANSKÁ BYSTRICA 28. mája (SITA) - Gesčný výbor Európskeho parlamentu (EP) v návrhu tohoročnej správy o pokroku v prístupovom procese Slovenska "nabáda vládu SR, aby zintenzívnila svoje úsilie pri znižovaní regionálnych rozdielov, najmä medzi východnými a
SITA
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
západnými časťami krajiny, a vyzýva ju, aby prehodnotila infraštrukturálne plány a projekty vrátane dopravnej infraštruktúry, a to v záujme lepšieho riešenia týchto rozdielov cenovo efektívnymi a environmentálne citlivými spôsobmi v súlade s cieľmi regionálnej politiky Európskej únie (EÚ)". Informoval o tom v utorok na tlačovej besede v Banskej Bystrici člen krajského grémia tretieho sektora a poslanec banskobystrického samosprávneho kraja Juraj Mesík. Návrh podľa neho odzrkadluje informácie, ktoré grémium poskytlo predstaviteľom EÚ v súvislosti s výstavbou ciest a železníc, kde sa uprednostňujú drahé a menej návratné varianty trás a obchádzajú sa zaostalé regióny, na rozvoj ktorých sú moderné komunikácie nevyhnutné. "Návrh vyzýva slovenské autority, ako aj Európsku komisiu (EK), aby zabezpečili, že infraštrukturálne projekty, ktoré sa financujú z prostriedkov únie, budú plne v súlade s podmienkami environmentálnej legislatívy únie," povedal Mesík, ktorý vraj o tom hovoril aj s komisárom EK Günterom Verheugenom, poslancom EP Janom Marinusom Wiersmom a veľvyslancom EÚ, vedúcim Delegácie EK na Slovensku Ericom van der Lindenom. Konštatoval, že vláda SR vynaloží v rokoch 1999 až 2002 na výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií 36 mld. Sk, pribudli však len jednotlivé kilometre. Dorábali sa totiž podľa neho iba poloprofilové diaľnice a možno sa otvorí jedna rúra tunela Branisko. Vláda, ako tvrdí Mesík, stále preferuje trasu horným Považím, kde aj v prípade jednorúrových tunelov má tzv. ukazovateľ vnútornej návratnosti hodnotu necelých 10 bodov, kým Európska investičná banka, Európska banka pre obnovu a rozvoj a Svetová banka úverujú len projekty s ukazovateľom vyšším ako 11. Nepreferované rýchlostné komunikácie medzi Nitrou a Žiarom nad Hronom majú však tento ukazovateľ podľa Mesíka vo výške 16,3 až 19,4 bodu, pod 11 klesá až za Kriváňom v okrese Detva a nad 15 bodov stúpa od Moldavy nad Bodvou po Košice. "Najbližšia vláda možno postaví diaľnicu z Nitry do Žiaru nad Hronom, ale ani tri ďalšie vlády nedokážu sprevádzkovať plnoprofilovú diaľnicu kľukatým údolím Váhu medzi Žilinou a Ružomberkom," uzavrel Mesík.