Maďarsko chcelo pôvodne zabezpečiť svoju letku stíhačiek rekonštrukciou strojov MiG 29 sovietskej výroby. Keď minulý rok začiatkom júla chýbalo k podpisu dohody o rekonštrukcii migov nemeckou firmou DASA za 20 miliárd forintov (štyri miliardy Sk) už iba niekoľko formalít, americký veľvyslanec Peter Tufo vyhlásil, že obnova týchto stíhačiek sú „vyhodené preniaze“ a čoskoro budú z maďarských letísk štartovať „americké stroje F-16 a F-18“. Budapešť to pochopila ako ponuku a dohoda s DASA bola pozastavená. V septembri prišla ponuka aj oficiálne - nie od výrobcu, ale od amerického ministerstva zahraničných vecí. Migy boli prelicitované a desaťročný nájom 24 starších stíhačiek F-16 sa ukazoval byť hotovou vecou, hoci medzitým aj švédsko-britské konzorcium SAAB-British Aerospace prišlo s ponukou svojich JAS-39 Gripen za „ešte výhodnejších podmienok“. Pod tlakom médií a domácej opozície aj protestu švédsko-briských výrobcov, že chce o nákupe stíhačiek rozhodnúť bez tendra, vláda napokon rozhodla, že vypracuje porovnávaciu štúdiu. Kým gripeny sa nepodarilo predať žiadnej západoeurópskej krajine, na trhu čoraz viac začínajú dominovať americké stroje, ktoré nedávno zakúpilo Portugalsko a Taliansko.
Poľsko zatiaľ len zbiera ponuky na nákup 60 stíhačiek kompatibilných s výzbrojou NATO. (kl)