Jazzanova hrá pre uši, nie oči

Láska k starému jazzu a moderným rytmom priviedla členov nemeckej skupiny Jazzanova k novému zvuku, ktorý zahŕňa množstvo štýlov – od hip-hopu, afrofunku, soulu, po brazílske a latinské divoké rytmy. Debutovali pred dvoma rokmi kompiláciou Jazzanova ...


Kapela Jazzanova. FOTO – COMPOST RECORDS


Láska k starému jazzu a moderným rytmom priviedla členov nemeckej skupiny Jazzanova k novému zvuku, ktorý zahŕňa množstvo štýlov – od hip-hopu, afrofunku, soulu, po brazílske a latinské divoké rytmy. Debutovali pred dvoma rokmi kompiláciou Jazzanova The Remixes, na ktorej boli nové verzie skladieb od interpretov ako UFO, Ian Pooley, MJ Cole či 4Hero. Nedávno skupina vydala debutový album In Between (Compost/Wegart, 2002).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na otázky SME odpovedal líder zoskupenia JÜRGEN VON KNOBLAUCH.

SkryťVypnúť reklamu

Tvoríte od polovice deväťdesiatych rokov, ale debutujete až teraz. To vás cudzia muzika bavila viac?

„Niektorí členovia Jazzanovy produkovali hip-hop už na začiatku deviatej dekády. Ako projekt sme však potrebovali pomerne veľa času, aby sme si vybudovali taký muzikantský základ. Mám na mysli predovšetkým spoluprácu s vokalistami. Remixy považujeme za svoju prípravnú fázu, kde sme sa naučili pracovať s vokálnymi linkami, strihať, efektovať, a tak ďalej. Uvedomili sme si, čo nás baví a čo vieme robiť, čo je podľa mňa v umení dôležité. Album sa nahrával s hosťujúcimi spevákmi a speváčkami, postupne k nám do Berlína prichádzali Vikter Duplaix, Capital A, Valerie Etienneová či Ursula Ruckerová.“

Vznikajú vaše skladby ako spoločná session, alebo ktosi nosí hotové skladby?

SkryťVypnúť reklamu

„Jazzanovu tvorí šesť ľudí a nová pieseň vzniká v dvojici dídžej a programátor. Tí dvaja vytvoria základ tracku, ktorý poskytnú ostatným. Výsledok dokončíme spoločne.“

Žijete v Berlíne, meste s kozmopolitnou a uvoľnenou atmosférou. Myslíte si, že na vás Berlín zvlášť vplýva?

„Mám Berlín veľmi rád. Myslím, že je to mesto, ktoré má jedinečnú atmosféru, najmä vtedy, keď je pekné počasie – čiže predovšetkým v lete. No cez zimu je to zasa depresívne miesto. Práve Berlín nám pomáha dávať do piesní istú hĺbku, o ktorú sa snažíme. Sviežosť, ktorá je pre Berlín typická, sa odráža aj v našej hudbe. Štyria sme sa v tomto meste narodili a dvaja sa sem prisťahovali, no fakt, že tu bývame, nás ovplyvňuje všetkých. Berlínska scéna je obrovská: od techna, cez electronicu, až po free-jazz. Stále je tu veľmi populárny rock, neue deutsche welle i rôzne gotické temnoty.“

SkryťVypnúť reklamu

Album In Between, znie tak, že by ste sa radi pohli od nu-jazzu kamsi inam. Kam vlastne?

„Priznám sa, že škatuľku nu-jazz nemám rád. Aj v tomto žánri sa nájdu zaujímavé projekty, ale nemyslím, že tam stopercentne patrí aj Jazzanova. Zaradil by som nás skôr do broken beat scény zo západného Londýna alebo kamsi do džezového Talianska. Ale o to nejde. Bol by som rád, keby za nás hovorili predovšetkým naše skladby. V nich sa odrážajú naše muzikantské názory a vzory. A jazz bol pre nás veľkou inšpiráciou.“

Je nemecké publikum rozdelené na old scholl jazzmanov a nu-jazzmanov?

„Väčšina tvorcov nu-jazzu vyšla z klubovej scény. Nie sú to inštrumentalisti, ale hudobní programátori, ktorí hudbu produkujú výhradne na počítačoch. To je v jazze skutočne nový prvok, pretože až do konca osemdesiatych rokov existovali na jazzovej scéne výhradne kapely. My sa cítime niekde medzi, páči sa nám spájanie programovaných a živých prvkov. Dobre zahraný jazz má v sebe určite väčšiu energiu ako track pustený z harddisku. Ale dnes sa dá všetko spájať, napríklad pomocou dídžejingu.“

SkryťVypnúť reklamu

Pred dvoma rokmi ste v Prahe vystupovali pod značkou Jazzanova ako dídžeji. Robíte aj regulárne koncerty? Ako riešite spev?

„V tomto smere je všetko po starom. Nikto z našej kapely totiž nevie hrať na nijaký nástroj. S výnimkou počítača, samozrejme. Jediný spôsob, ako by Jazzanova mohla hrať naživo, je, že my by sme si posadali do publika k divákom a naše skladby by podľa nôt hrala nejaká jazzová kapela. Sme dídžeji, maximálne sa sústredíme na samotnú hudbu, takže by som povedal, že hráme skôr pre uši, ako pre oči.“

DANIEL BALÁŽ, MICHAL HVORECKÝ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  4. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  6. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  2. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  3. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  4. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  5. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  6. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  7. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  8. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 285
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 726
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 210
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 596
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 385
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 162
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 784
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 612
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu