Novým trendom vo vzdelávaní je takzvané klinické vzdelávanie. Presadzujú ho aj odborníci z mimovládnych organizácií a tvrdia, že tento spôsob získavania zručností a vedomostí je veľmi efektívny. Študent si totiž môže prakticky vyskúšať to, čo sa naučil teoreticky.
„Študent práva na iných predmetoch nezískava praktické zručnosti, pretože na právnických fakultách je spôsob učenia zameraný najmä na memorovanie,“ hovorí právnička Mária Kolíková z Nadácie Občan a demokracia. „Na riešenie konkrétnych právnych problémov je priestoru málo. Študenti nie sú vedení k tomu, aby kreatívne riešili problémy.“
Tento školský rok začala fungovať Klinika mimovládnych organizácií na Právnickej fakulte Univerzity Komenského pod vedením docentky Patakyovej. Študenti sa tu učia, ako fungujú mimovládne organizácie a poskytujú im právnu pomoc v ich problémoch. Pod dohľadom supervízora poskytujú právnu pomoc konkrétnym klientom.
„Sú to zväčša ľudia, ktorí si nemôžu dovoliť platiť právnika. To však neznamená, že by takéto služby mali byť menej kvalitné,“ hovorí Mária Kolíková. Prípady totiž rozdeľuje skúsený právnik-pedagóg, a ten vie posúdiť, čo študenti zvládnu. Každý má preto dosť času nielen analyzovať a riešiť svoj právny problém, ale aj pracovať a zhovárať sa s konkrétnym klientom. „Napríklad je dôležité prísť na to, ako treba klásť otázky, aby človek zistil, v čom je podstata problému, ktorý má riešiť,“ dodáva Mária Kolíková. „Vediem na právnickej fakulte Trnavskej univerzity seminár, v ktorom sa študenti práva učia učením iných. Pripravia si nejakú tému – napríklad práva spotrebiteľa alebo vlastnícke právo a idú učiť na stredné školy. Neprednášajú, vytvárajú modelové situácie zo života. Prínos tohto spôsobu učenia je najmä v tom, že musia reagovať na otázky, formulovať problémy, viesť diskusiu v triede, a tak si danú oblasť lepšie osvoja. A pritom ešte učia ďalších mladých ľudí, ktorým sa tento spôsob vzdelávania viac než pozdáva.“
MONA GÁLIKOVÁ