Bratislava 17. júna (TASR) - Zmenu a redukciu obsahu učiva s cieľom urobiť ho funkčnejším a kontrolovateľnejším označil v dnešnom vystúpení na 6. konferencii európskych ministrov školstva šéf rezortu Peter Ponický za ťažiskovú v oblasti základného a stredného školstva.
Upozornil tiež na zachovanie a rozvoj národných systémov vzdelávania popri budovaní spoločných vzdelávacích systémov v kultúrne rôznorodej Európe. Modernizácia pedagogického procesu si podľa neho vyžaduje predovšetkým decentralizáciu a profesionalizáciu riadenia, zavedenie informačných technológií do škôl a zvýšenie spoločenského a sociálneho postavenia učiteľov. Za principiálnu požiadavku výstavby celej výchovno-vzdelávacej sústavy označil odborné a celoživotné vzdelávanie. Nevyhnutná v budúcej zjednotenej Európe je podľa neho znalosť aspoň jedného svetového jazyka. Ponický nezabudol pripomenúť, že realizácia zámerov Národného programu výchovy a vzdelávania Ministerstva školstva SR si vyžaduje zvýšenie štátneho rozpočtu pre rezort školstva minimálne na šesť percent HDP.
Za začiatok spolupráce Európskej únie (EÚ) s kandidátskymi krajinami v napĺňaní programu Rady pre školstvo EÚ v oblasti školstva a vzdelávania označila v dnešnom vystúpení ministerka školstva, kultúry a športu Španielskeho kráľovstva Pilar de Castillová v poradí 6. konferenciu európskych ministrov školstva.
Podľa Castillovej je európsky sociálny model založený nielen na dobre fungujúcej ekonomike, ale aj na vysokej úrovni ochrany sociálneho školstva a sociálnom dialógu. Profesijné a celoživotné vzdelávanie označila Castillová za jeden z prostriedkov budovania EÚ, ako najkonkurencieschopnejšej a najdynamickejšej ekonomiky na svete. Prioritnou úlohou v oblasti školstva je podpora kvality školských vzdelávacích systémov, prístup všetkých občanov ku vzdelávaniu počas celého života a otvorenie európskych školských systémov svetu.