
Na prvý pohľad sa zdá, že na Slovensku sa číta na každom kroku. Druhý pohľad tvrdí, že zdanie je klamlivé.
FOTO – PETER PROCHÁZKA
Kniha má súperov v elektronických médiách, napríklad v internete, no oveľa nebezpečnejším protivníkom je trh. Jednoducho, kniha je čoraz drahšia a pre človeka menej finančne dostupná. To vytvára spätnú väzbu voči vydavateľstvám. Ak nemajú kupujúcich, nemôžu existovať štandardným spôsobom.
Dobrú knihu si človek
vždy nájde
Kníhkupci však neprepadávajú pesimizmu pred nepriaznivým trendom knižnej kultúry. „Ak by bolo hocijako zle, tak ľudia si dobrú knihu vždy nájdu,“ hovorí Marta Šáteková, majiteľka známeho bratislavského kníhkupectva Ex libris na Michalskej ulici.
„Naše kníhkupectvo má špecifickú klientelu a občas mám dojem, že k nám chodia stále tí istí ľudia. Hoci predajnosť mierne poklesla, nemám pocit, žeby sa čítalo výrazne menej. Je to najmä otázka peňazí, no existujú ľudia, ktorí sú stále ochotní investovať do knihy. Mrzí ma, že tohto roku sa trochu vytratili študenti z neďalekých vysokých škôl – múzických a výtvarných umení, na ktorých sme si v minulosti zakladali.“
Šátekovej slová potvrdzujú aj mimobratislavskí kníhkupci. V súčasnosti sa predáva takmer o polovicu menej výtlačkov než na počiatku deväťdesiatych rokov. Knižná produkcia je však vyvažovaná rastúcim počtom nových titulov. Znižuje sa podiel beletrie, rastie podiel literatúry faktu a odborných titulov prevažne z humanitných odborov.
Na popredných miestach v rebríčkoch predávanosti sa striedajú romány pre ženy alebo o láske, napínavé detektívky a tituly venujúce sa známym osobnostiam – najmä v spojitosti s kuchárkou alebo radami, ako schudnúť. Magnetom sú aj aktuálne aféry alebo škandálne odhalenia zo súkromia známych osobností.
Hity na knižnej scéne
Vyhnime sa titulom, akým je napríklad Veľká farebná obrazová kuchárka, ktorá je najpredávanejšou knihou ponovembrového obdobia, a pozrime sa na štandardnú beletriu. Byť ženou je úžasné, tvrdí Emma Tekelyová, ktorá svoj raketový debut nedávno rozšírila o knihu Byť milovaná je úžasné. Ich spoločný náklad sa dotkol čísla 70-tisíc. Známa tvár z televíznej obrazovky sa tak stala najpredávanejšou slovenskou autorkou. Na päty jej šliape kolegyňa Eva Černá so svojou Reportérkinou spoveďou, ale aj Tam tam tri z cestovateľského pera Borisa Filana.
V oblasti poézie vedú na Slovensku knihy Kamila Peteraja. Jeho zbierka V slepých uličkách dosiahla takmer 10-tisíc výtlačkov, dobre sa predávajú i autorove Voňavé tajomstvá. Na vlne čitateľskej priazne sa nesie kniha Pešo do neba čerstvého nositeľa ceny Dominika Tatarku Dušana Dušeka, ale i Posledný kôň Pompejí Pavla Vilikovského.
Okrem spomenutých spisovateľov neprekročí v súčasnosti hranicu tisícky vydaných kusov veľa domácich autorov: Hana Zelinová, Anton Baláž, Peter Pišťanek, Milan Rúfus, Jozef Urban, v oblasti kníh pre deti Jozef Pavlovič, možno zopár ďalších.
Ak v prekladovej literatúre vynecháme výpravné knihy encyklopedického charakteru, najväčší dopyt je po autoroch detektívneho žánru: Dick Francis, Ed McBain; alebo thrilleru: John Grisham, Stephen King, Frederick Forsyth.
Deti – internet či klasika?
Malý čarodejník Harry Potter prinútil deti čítať aj na Slovensku a aspoň na chvíľu ich odtiahol od magického monitora počítačov. Posledné informácie hovoria, že internet nemusí byť až takou nočnou morou klasickej knihy.
Nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung minulý týždeň uverejnil informáciu, že žiaci a študenti si informácie z internetu uchovajú v pamäti oveľa lepšie, pokiaľ ich dostávajú na obrazovke vo forme knihy, a to aj s očíslovanými stranami a obsahom kapitol. Tvrdia to vedci z Ohio State University v meste Columbus. Študenti, ktorí sa učili zo súvislého tlačeného textu, dosiahli oveľa lepšie výsledky ako ich kolegovia, ktorí mali k dispozícii texty len v internetovej podobe. Internet má význam pri priestorovom vnímaní slov a viet, no na systematické učenie sa nehodí, pretože neumožňuje text vnímať priebežne a automaticky, ako je to bežné u knižných alebo novinových tlačených textov.
Ako sa píše v závere článku, pozorné čítanie celých knižných stránok súvisí očividne s metódou čítania naučenou v prvých školských ročníkoch.
ĽUDO PETRÁNSKY