BRATISLAVA – Takmer 90 percent slovenských turistických autobusov nebude môcť od včerajšieho dňa cestovať do západnej Európy. Od 1. januára 2001 platia v Nemecku, cez ktoré vedie väčšina západoeurópskych trás, sprísnené ekologické a bezpečnostné normy.
Generálny tajomník organizácie dopravcov Česmad Róbert Domček sa obáva, že na Slovensku to postihne veľmi veľa firiem. „Požadované ekologické kritériá u nás nespĺňa 85 percent autobusového parku. Postihne to nielen mnohé dopravné firmy, ale napríklad aj plno školských správ a kultúrnych inštitúcií, ktoré vlastnia staré Karosy.“
Nikto zatiaľ nevie, ako budú Nemci „chytať“ a preverovať na autobusoch hlučnosť, emisie alebo povinnú vybavenosť brzdným systémom ABS.
Veľa slovenských cestovných kancelárií riskuje, lebo plánuje cesty napríklad do Paríža ešte na starých Karosách, tvrdí majiteľ nitrianskej dopravno-cestovnej kancelárie Turancar Viliam Turan. Jeho firma, ktorá má 25 autobusov, z toho len deväť Karos, sa prispôsobila: „Už vlani sme poznávacie zájazdy zabezpečovali výlučne luxusnými autobusmi, ktoré spĺňajú normy EÚ.“
Iná dopravno-turistická firma CS-Tours v Tvrdošíne nedávno predala dve zo štyroch Karos. „Na cesty do západnej Európy si budeme objednávať služby iných dopravcov. Naše Karosy využijeme už len na cesty do Maďarska a Chorvátska,“ hovorí majiteľka CS-Toursu Janka Cabadová.
Zájazdy tranzitujúce cez Nemecko zdražejú pre ekológiu o 200 až 700 korún – individuálne podľa dopravcu – ale budú v pohodlnejších a bezpečnejších autobusoch.
TÁŇA RUNDESOVÁ