Ako prvá Všeobecná úverová banka od začiatku tohto týždňa spúšťa projekt elektronického podpisu pri homebankingu, ktorý je určený podnikovým klientom. Neskôr ho chce predstaviť aj pri internetovom bankovníctve, ktoré zasa využívajú menší klienti a fyzické osoby. Pilotný projekt v internetbankingu chce na budúci mesiac spustiť aj Tatra banka.
Tieto projekty budú zatiaľ predstavovať len uzavretý systém. „Elektronické kľúče budeme zatiaľ vydávať len našim klientom,“ povedal Marián Horváth z VÚB. Klienti bánk budú môcť pomocou elektronického podpisu komunikovať len so svojou bankou. Osobný kľúč, ktorý dostanú, sa nebude zatiaľ dať využiť pri komunikácii s úradmi alebo inými firmami.
Podľa predstaviteľov niektorých bánk preto elektronický podpis neprinesie žiadnu pridanú hodnotu oproti súčasným spôsobom zabezpečenia transakcií a môže byť spojený s vyššími nákladmi. Šifrovanie na podobnom princípe sa už na bankovom trhu používa.
Využitie elektronického podpisu je obmedzené tým, že zákon už bol schválený, ale ešte ho treba doplniť o vykonávacie predpisy a vytvoriť potrebné štruktúry - vydať licencie na prevádzkovanie verejnej certifikačnej autority. Tie budú môcť vydávať elektronické kľúče, s ktorými sa budú dať podpisovať dokumenty pri styku s bankou, štátnou správou alebo inými organizáciami. „Predpokladáme, že nasadenie elektronických podpisov v súlade so zákonom o elektronickom podpise ešte určitý čas potrvá,“ povedal Roman Začka z Tatra banky.
Hlavný prínos v používaní elektronického podpisu vidí VÚB v posilnení bezpečnosti. Digitálny podpis budú môcť klienti použiť na podpisovanie všetkých transakcií, ktoré vyžadujú overenie identity. Ide napríklad o platobné príkazy alebo zadávanie trvalých príkazov. Pri všeobecných informáciách, ako kurzový lístok, sa nevyžaduje.
Ako funguje elektronický podpis…
Elektronický kľúč sa bude dať použiť pri podpisovaní listov, dokumentov a správ.
Certifikačná autorita vygeneruje dva kľúče - jeden súkromný a jeden verejný. Fyzická alebo právnická osoba si uloží súkromný kľúč na disketu, disk počítača alebo čipovú kartu. Týmto kľúčom podpíše dokument odoslaný elektronickou cestou. Tento kľúč je dôležité chrániť.
Verejný kľúč slúži na odomknutie odoslaného dokumentu a mal by byť prístupný každému vo verejne prístupnej databáze, kde im budú priradené menovky konkrétnych ľudí.
Medzi oboma kľúčmi existuje matematická závislosť. Správa zašifrovaná súkromným kľúčom, môže byť rozšifrovaná len zodpovedajúcim verejným kľúčom z daného páru. Elektronický podpis nemožno falšovať. Ak príjemca elektronicky podpísaný dokument neotvorí, znamená to, že ho podpísal niekto iný. (gk)