
Priechod
okres Banská Bystrica
počet obyvateľov: 900
počet domov: 320
z toho obývaných: 250
v a o dedinu ďalej, v takom Priechode, preplnený nový internetový klub.
Z 280 rodín v dedine Priechod má auto približne tretina. Ich vek zodpovedá možnostiam. Vyše 30 percent má od 20 do 30 rokov a prevládajú embéčky 100-120 a sovietske žigulíky. Tie lepšie ročníky zastupujú favority.
Napriek tomu, že áut je v obci dosť málo, priemer vylepšujú „motory“ ako strojom podobným autám hovoria domáci. Starosta Strečok odhaduje, že by ich na 100 štandardných áut, teda tých s papiermi, mohlo byť vyše 30. Pri pohľade do niektorých dvorov to vyzeralo aj na viac. Autá bez technických preukazov normálne jazdia a moskvič vo verzii kabrio s nákladnou korbou na ceste nikoho neprekvapuje.
„S autom sú teraz preč, v robote,“ tvrdí starší pán, v ktorého dvore stojí provizórne garážovaná embéčka 100 a dodávková 1203-ka. Bez značiek. „Vedľa majú pekne prerobený moskvič,“ dodáva.
Z osobného moskviča je dnes pick up. Pôvodná je len prvá polovica auta po predné sedadlá. Za nimi odpálená strecha a na ráme vyrobená úložná plocha s nízkymi bočnicami. Majiteľova matka tvrdí, že moskvič už majú dávno a postavili na ňom dom.
„Zaobstarať si a prevádzkovať nové auto je finančne náročné. Sám ho nemám. Jazdím na otcovom tridsaťročnom žiguli a na nové ešte dlho mať nebudem,“ hovorí starosta Strečok. Základné potreby majú v obci prednosť a ľudia sú odkázaní na autobusy.
Najväčšou raritou a pravdepodobne aj najstarším pojazdným zvyškom histórie v Priechode je takmer 60-ročný, v minulosti výletný model Tatry 57. Jej pôvodnú slávu už pripomínajú len vypuklé oblúkové blatníky a typická predná maska. Za pol roka sa odstránením zadnej časti a pridaním korby zmenila na úžitkovú verziu na odvoz smetí, dreva a hocičoho iného. Ešte aj dnes vytlačí 60 kilometrov za hodinu.
Priechoďan Dominik Slobodník si svoje „približovadlo“ prerobil z nevydareného kusa nultej série horských kosačiek, ktoré vyvinuli v 60. rokoch vo Výskumnom ústave lúk a pasienkov, kde v tom čase pracoval. Unikátny naftový dvojtakt „na všetko“ si vyrobil za vyše pol roka. Za mesiac mu spotrebuje vraj do 10 litrov nafty a vyše 20 rokov jazdí bez vážnejšej poruchy. Pôvodne mal ísť do šrotu, pán Slobodník si ho kúpil za menej ako pol socialistickej tisícky.
„Prispôsobil som si to, vyjde všade. Sťahujem drevo, používam ho v poľnohospodárstve, pri dome,“ hodnotí bývalú kosačku, ktorá pripomína skôr malý vojenský obrnenec, majiteľ. Vraj špekuloval, že si z nejakého starého žigulíka urobí dodávku, ale zatiaľ mu to nejako nevychádza. „Šikovný človek za tri-štyri mesiace spojazdní čokoľvek,“ hovorí. Takýto „prerod“, vraj, stojí okolo 100-200 korún alebo fľašu slivovice.
Mládež z Priechodu sa situácii prispôsobila rýchlo. Autá neprerába, ale si za bagateľ kupuje vraky zahraničných áut bez značiek a jazdí po dedine.
DANIEL VRAŽDA