Verejnosť už niekoľko mesiacov počúva o decentralizácii, presune kompetencií pod samosprávy, oddlžovaní škôl a školských zariadení. Napriek tomu, že polici neúnavne zdôrazňujú, aká je decentralizácia dôležitá, veľa ľudí nemá predstavu, čo sa pre nich zmení, a či k lepšiemu. Vysvetlenie nám podali:
MILAN FTÁČNIK, bývalý minister školstva: „Ľudia budú môcť bezprostrednejšie ovplyvňovať fungovanie školstva vo svojom meste. Za materiálne podmienky školy - zatekajúcu strechu, potrebu vymeniť okná, pokosiť trávu, budú zodpovedať samosprávy, ktoré sú priamo volené občanmi. Doteraz bol za ne zodpovedný štát prostredníctvom okresných úradov, ktoré boli obvykle ďaleko od sídla školy. Teraz je sídlo toho, kto sa má o školu starať, občanovi bezprostredne dostupné. Zodpovednosť za fungovanie školskej inštitúcie, teda obsah a kvalitu vzdelávania, bude naďalej niesť štát, pretože to sa nedá riešiť obec po obci rôzne. Ale aj tieto otázky môže občan ovplyvniť, a to prostredníctvom samosprávnych orgánov: rady školy či obecnej školskej rady, ktorá sa vytvorí v obciach, v ktorých je viac škôl.“
PETER PONICKÝ, minister školstva: „Decentralizácia je priblíženie sa k občanom, kde volení zástupcovia občanov miest a obcí budú rozhodovať o osude miestneho školstva, a tým aj o jeho kvalite.“
MIROSLAV BEBLAVÝ, člen Stredoeurópskeho inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO): „Obsahom decentralizácie v školstve podobne ako v iných oblastiach je najmä prenesenie právomocí z miestnej štátnej správy (okresné a krajské úrady) na miestnu samosprávu (obce a samosprávne kraje). Zmyslom tohto kroku je predovšetkým zvýšiť zodpovednosť rozhodovacích orgánov voči voličom, ako aj posilniť možnosť prispôsobenia rozhodnutí miestnym podmienkam. Decentralizácia prenáša zodpovednosť za rozhodnutia priamo na volených zástupcov na úrovni VÚC a obcí, ktorým dáva aj právomoc zriaďovať a rušiť školy, ako aj rozhodovať o finančných otázkach.“
SOŇA REBROVÁ