Čo bolo príčinou zrážky dvoch lietadiel?

Nad Nemeckom sa zrazili dve lietadlá. Zrážka ruského lietadla s nákladným Boeingom v Nemecku včera v noci si vyžiadala 71 obetí. K nehode došlo v momente, keď sa stroje vo výške 12 000 metrov snažili navzájom vyhnúť. Laici aj amatéri sa pýtajú, ako je ...

Letecké nešťastie pri Bodamskom jazere

Nad Nemeckom sa zrazili dve lietadlá. Zrážka ruského lietadla s nákladným Boeingom v Nemecku včera v noci si vyžiadala 71 obetí. K nehode došlo v momente, keď sa stroje vo výške 12 000 metrov snažili navzájom vyhnúť. Laici aj amatéri sa pýtajú, ako je to v čase najmodernejšej techniky a takmer dokonalej kontroly vzdušného priestoru možné. Odpoveď je podľa všetkého až príliš jednoduchá: zlyhal človek.

K zrážkam dvoch veľkých lietadiel nedochádza často. Vo výške 12 000 metrov je to úplne nezvyčajné. Napriek tomu experti upozorňujú, že vo vzduchu je stále viac strojov a riziko podobných tragédií sa zvyšuje. „V budúcnosti budeme vídať jednu alebo dve zrážky za rok,“ povedal CNN letecký konzultant Jim Eckes.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Bezprostrednou príčinou včerajšej zrážky je s najväčšou pravdepodobnosťou neskorá reakcia pilota ruského lietadla. „Upozornili sme ich dva alebo trikrát pred tým, než začali skutočne klesať,“ hovorí Anton Maag zo švajčiarskej spoločnosti Skyguide, ktorá kontroluje švajčiarsky vzdušný priestor.

Odborníci ale upozorňujú, že problém mohol vzniknúť niekde inde. Ako je možné, že sa dva veľké stroje vôbec dostali do takej blízkosti? A ako je možné, že situáciu riešila kontrolná veža príkazom na prudké klesanie?

„Ak ich žiadali o klesanie, zdá sa, že už vtedy nemali veci pevne v rukách,“ povedal BBC editor odborného leteckého časopisu Flight International Magazine Max Kingsley-Jones.

Za normálnych okolností by veľké lietadlá mali preletieť najmenej 600 metrov od seba. Teraz ešte nevieme, prečo sa tak nestalo, hovoria experti. Aj napriek tomu sa ale havárii vraj dalo vyhnúť.

SkryťVypnúť reklamu

Problém je v tom, že ruský Tupolev nemal zabudovaný automatický systém vyhýbania. Ak by ho mal, jedno lietadlo by bez problémov začalo klesať a druhé stúpať. Včera v noci však na seba narazil človek a počítač. Obaja zareagovali rovnako, a to bola chyba.

Ku chybe došlo ale pravdepodobne už na začiatku. Oblasť, kde sa zrazili, je považovaná za jeden z leteckých uzlov Európy. Za normálnych okolností by dva stroje nemali letieť v rovnakom čase v rovnakej výške. Odborníci si nevedia vysvetliť, prečo sa tak stalo. Príčin môže byť viacej: chyba pilota, zlé pokyny z veže, ale aj obyčajná únava a lenivosť. K zrážke totiž došlo tesne pred polnocou.

Eckes tvrdí, že k chybám pilota, sa pravdepodobne pridal aj zmätok po prekročení hraníc medzi Nemeckom a Švajčiarskom. Európsky vzdušný priestor je najmä v očiach Američanov až príliš rozkúskovaný. Lietadlo si postupne preberajú jednotlivé kontrolné veže a tam môže dôjsť k nedorozumeniam. Piloti musia napríklad meniť rádiové frekvencie.

SkryťVypnúť reklamu

Všetko ale nakoniec mohlo byť ešte jednoduchšie. Na vine mohol byť jazyk. Teda až príliš veľa jazykov. Zo švajčiarskej kontrolnej veže totiž dávali ruským pilotom pokyny v angličtine.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 271
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 990
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 261
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 660
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 173
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 959
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 625
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave 1 339
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu