„Nad Anglickom sa uskutoční za 24 hodín viac ako 4500 letov. Nad Slovenskom do tisíc za deň,“ hovorí riaditeľ Letových prevádzkových služieb Roman Bíro. „Inak sú na tom susedné štáty. Nad Českom preletí dvakrát viac lietadiel ako nad nami a nad Maďarskom a Rakúskom je to v špičkových dňoch viac ako 2000 letov denne.“
Počty letov sa podľa Bíra odvíjajú aj od poplatkov, ktoré za túto službu štát vyberá. „Slovensko malo ešte v roku 1999 mimoriadne vysokú taxu - 71 eur, tretiu najvyššiu v Európe. Kto mohol, ten sa nám snažil vyhnúť. Keď som sem nastúpil, taxu sme znížili a teraz je 59 eur a v cene sme na 12. mieste.“
Európska komisia najnovšie žiada zmeny v organizácii vzdušného priestoru. „Čo im prekáža, sú veľké oneskorenia. Cieľom je zvýšiť efektívnosť a priepustnosť letov vo vzdušnom priestore, teda v danom čase obslúžiť viac lietadiel. Bude to mať zvýšené nároky na dodržiavanie bezpečnosti z pohľadu pilotov aj riadiacich letovej prevádzky.“
Letecké nešťastia podľa odborníkov len výnimočne súvisia s hustotou letov. Z tohto pohľadu je predvčerajšia letecká havária v Nemecku mimoriadna. Predpokladá sa rozsiahle vyšetrovanie, kde zlyhal riadiaci prvok. Naposledy sa z takýchto dôvodov zrazili dve lietadlá v roku 1996 pri Dillí.
„Nešťastie predvčerom sa stalo okolo polnoci. Vtedy určite nebola vysoká hustota letovej prevádzky. Nešlo však o to, že to bolo v noci, lebo principiálne je to jedno,“ hovorí Bíro. „Z letectva však poznáme určité zákonitosti - nešťastia sa väčšinou nestávajú, keď ľudia riadiaci letovú prevádzku pracujú v plnom nasadení, ale stávajú sa, keď je trocha voľnejšie a zrazu príde k súhre negatívnych okolností. Som presvedčený, že tí ľudia neboli v maximálnom vypätí. Skôr šlo o iné aspekty. Napríklad, keď sa lietadlo odovzdáva z jednej oblasti riadenia do druhej. Práve toto bol prípad v Nemecku.“ (ru)