Slovensku bolo lepšie sa vyhnúť

BRATISLAVA - Hustota letov v Európe je najväčšia nad Francúzskom, Nemeckom, Britániou a Švajčiarskom. Európa sa však nemôže porovnávať so Severnou Amerikou. Slovensko patrí v týchto ukazovateľoch medzi posledné európske štáty.

„Nad Anglickom sa uskutoční za 24 hodín viac ako 4500 letov. Nad Slovenskom do tisíc za deň,“ hovorí riaditeľ Letových prevádzkových služieb Roman Bíro. „Inak sú na tom susedné štáty. Nad Českom preletí dvakrát viac lietadiel ako nad nami a nad Maďarskom a Rakúskom je to v špičkových dňoch viac ako 2000 letov denne.“

Počty letov sa podľa Bíra odvíjajú aj od poplatkov, ktoré za túto službu štát vyberá. „Slovensko malo ešte v roku 1999 mimoriadne vysokú taxu - 71 eur, tretiu najvyššiu v Európe. Kto mohol, ten sa nám snažil vyhnúť. Keď som sem nastúpil, taxu sme znížili a teraz je 59 eur a v cene sme na 12. mieste.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Európska komisia najnovšie žiada zmeny v organizácii vzdušného priestoru. „Čo im prekáža, sú veľké oneskorenia. Cieľom je zvýšiť efektívnosť a priepustnosť letov vo vzdušnom priestore, teda v danom čase obslúžiť viac lietadiel. Bude to mať zvýšené nároky na dodržiavanie bezpečnosti z pohľadu pilotov aj riadiacich letovej prevádzky.“

Letecké nešťastia podľa odborníkov len výnimočne súvisia s hustotou letov. Z tohto pohľadu je predvčerajšia letecká havária v Nemecku mimoriadna. Predpokladá sa rozsiahle vyšetrovanie, kde zlyhal riadiaci prvok. Naposledy sa z takýchto dôvodov zrazili dve lietadlá v roku 1996 pri Dillí.

„Nešťastie predvčerom sa stalo okolo polnoci. Vtedy určite nebola vysoká hustota letovej prevádzky. Nešlo však o to, že to bolo v noci, lebo principiálne je to jedno,“ hovorí Bíro. „Z letectva však poznáme určité zákonitosti - nešťastia sa väčšinou nestávajú, keď ľudia riadiaci letovú prevádzku pracujú v plnom nasadení, ale stávajú sa, keď je trocha voľnejšie a zrazu príde k súhre negatívnych okolností. Som presvedčený, že tí ľudia neboli v maximálnom vypätí. Skôr šlo o iné aspekty. Napríklad, keď sa lietadlo odovzdáva z jednej oblasti riadenia do druhej. Práve toto bol prípad v Nemecku.“ (ru)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 105
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 495
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 182
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 549
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 442
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 230
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 949
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 877
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu