slovo.
Podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Miloša Čikovského, dozorná rada na základe predložených materiálov konštatovala, že pri rokovacom konaní bez zverejnenia nedošlo podľa nej k porušeniu zákona o verejnom obstarávaní. Čikovský dodal, že dozornej rade boli predložené doklady, ktoré preukazujú, že vedenie ministerstva dopravy zasahovalo do rokovacieho konania.
„Výberová komisia a vedenie železníc nepodľahli tlakom rezortného ministerstva a naďalej rokovali so švajčiarsko-slovenským konzorciom DMU GTW o podmienkach budúcej zmluvy a technických podmienkach dodávky,“ skonštatoval Čikovský.
Kontrolný orgán spoločnosti sa k problematike dostal potom, čo odporúčanie pracovnej skupiny uzatvoriť zmluvu s konzorciom DMU GTW (ŽOS Vrútky a Stadler) vzalo v pondelok na vedomie predstavenstvo železníc. Skupina na svojom záverečnom rokovaní 2. júla opäť vyhodnotila ako výhodnejšiu ponuku DMU GTW oproti konkurenčnému Alstomu, a to prihliadnuc aj na dodatočnú ponuku Alstomu.
Technicko-ekonomické parametre medializované v uplynulom období nevychádzajú podľa Železničnej spoločnosti z predložených ponúk a zavádzali verejnosť. Podľa zákona o verejnom obstarávaní možno tieto údaje pritom zverejniť až po uzatvorení rokovacieho konania, ktoré sa končí podpisom zmluvy s dodávateľom.
O posúdenie zákonnosti priebehu tendra už požiadala Úrad pre verejné obstarávanie aj generálna prokuratúra. „Úrad zatiaľ posúdi oprávnenosť použitej metódy verejného obstarávania,“ povedal podpredseda úradu Rudolf Kulman. „Ak po uzatvorení zmluvy medzi obstarávateľom (Železničná spoločnosť) a víťazom zistí, že obstarávateľ uzatvoril túto písomnú dohodu v rozpore s príslušným zákonom, môže v lehote jedného roka od jej uzatvorenia podať návrh na určenie jej neplatnosti súdom,“ povedal Kulman.
(sita, tasr)