Brusel 11. júla (TASR) - Ministri financií členských krajín Európskej únie (EÚ) budú na svojom piatkovom zasadnutí diskutovať o možnostiach lepšenia bankového a poisťovníckeho dozoru.
Odborníci totiž poukazujú na potrebu reorganizácie súčasného ekonomického systému, ktorý je výrazne závislý od bánk, aby EÚ zabezpečila finančnú stabilitu v časoch, keď je dôvera investorov otrasená sériou kolapsov spoločností.
Ministri zvážia plány na vytvorenie dozorných komisií, ktoré budú zavádzať nové pravidlá a koordinovať dozor nad bankovým a poisťovníckym sektorom. Tieto komisie doplnia súčasný systém dozoru nad burzami cenných papierov.
Navrhované zmeny však pravdepodobne vyvolajú rozhorčenie centrálnych bánk, keďže nepočítajú s posilnením ich úlohy ani úlohy Európskej centrálnej banky (ECB), hoci tieto inštitúcie sú poverené bankovým dozorom v siedmich z 15 členských krajín únie.
Ako informuje agentúra Reuters, bankový dozor je horúcou témou od zavedenia eura v roku 1999, ktoré obmedzilo úlohu centrálnych bánk eurozóny, keďže otázky menovej politiky prevzala ECB, hoci bez priameho dozoru. ECB chce rozšírenie úlohy svojej Komisie bankového dozoru, keďže podľa jej názoru centrálne banky hrajú dôležitú úlohu pri obmedzovaní systémového rizika.
"Vylúčenie centrálnych bánk z riadiacich a dozorných komisií bude v protiklade k etablovanej národnej a medzinárodnej tradícii a môže vážne podkopať účinnosť, s ktorou zabezpečujú verejné záujmy," povedal člen výkonnej rady ECB Tommaso Padoa-Schioppa v prejave pred Európskym parlamentom.
Členské krajiny však inklinujú k vytvoreniu komisií odborníkov popri existujúcej tzv. Kontaktnej skupine (Groupe de Contact) a Bankovej poradnej komisii, ktorá radí Európskej komisii v otázkach formulovania a zavádzania európskych zákonov.
Diskusia sa však nachádza v úvodnej etape a nikto zo zasvätených neočakáva rozhodnutie už na piatkovom stretnutí. Správa o návrhoch má byť zverejnená v októbri tohto roka.
Okrem hroziacich sporov s centrálnymi bankami medzi členskými krajinami EÚ vládnu rozpory ohľadne spôsobu ďalšieho riešenia otázky finančného dozoru. V piatich štátoch, napríklad, v Británii a Nemecku, platí systém, v rámci ktorého jeden dozorný orgán zodpovedá za finančný sektor. Ďalších päť krajín, okrem iných Taliansko a Francúzsko, využívajú špecializované dozorné úrady pre burzy cenných papierov, poisťovníctvo a bankovníctvo.
Nemecko a Británia v dlhodobom horizonte uprednostňujú systém centralizovaného riadenia a dozoru pre celý finančný sektor v EÚ, no ostatné členské štáty sú veľmi skeptické k reálnosti takejto možnosti dokonca aj vo vzdialenej budúcnosti.
* 1 sov