Dnes je 35 rokov od dlho utajovanej leteckej tragédie v Bratislave

Na informácie o nešťastí uvalili vtedy oficiálne miesta embargo. Prístup na obľúbené bratislavské kúpalisko bol zakázaný ešte aj v roku 1979.

BRATISLAVA. Pred 35 rokmi, 28. júla 1976 sa bratislavské prírodné kúpalisko Zlaté piesky stalo dejiskom jedného z najväčších leteckých nešťastí v dejinách bývalého Československa. Rovno doprostred jazera sa zrútilo lietadlo IL-18 OK NAB. Let OK 001 smeroval z Prahy do Bratislavy.

Trup lietadla sa rozlomil a nad hladinou zostala zadná časť aj s kormidlom. Záchranárom trvalo dlhšie, kým sa dostali k havarovanému stroju. K jazeru nebol dobrý prístup, obklopovalo ho kukuričné pole. Na pomoc prišli aj ľudia z okolia a návštevníci prírodného kúpaliska. Žiaľ neskoro.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zahynulo takmer 80 ľudí

Podľa dostupných prameňov si tragédia vyžiadala životy 70 pasažierov a šiestich členov posádky. Jeden z cestujúcich - muž z okresu Litoměřice umrel na následky ťažkých zranení po prevoze do nemocnice. Informácie o počte ľudí, ktorí nehodu prežili, sa rôznia. Niektoré zdroje hovoria o piatich cestujúcich, iné o troch. Všetci zachránení sedeli v zadnej časti lietadla.

Na informácie o nešťastí uvalili vtedy oficiálne miesta embargo. Prístup na obľúbené bratislavské kúpalisko bol zakázaný ešte aj v roku 1979. Do vody uniklo asi 6500 kilogramov leteckého benzínu.

Lietadlo pilotoval kapitán Svatoslav Rosa z Ostravy. Starší typ Iľjušina sa dva dni pred haváriou vrátil z líbyjského Tripolisu, kde už mal vážne technické problémy. Odmietnuť letieť pre nespôsobilosť stroja bolo v tých časoch v Československu nepredstaviteľné.

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlu nefungovali dva motory

Výsledky vyšetrovania potvrdili slová očitých svedkov tragickej udalosti - lietadlo sa tesne pred pádom na vodnú hladinu nachádzalo príliš vysoko a malo priveľkú rýchlosť. Piloti sa tieto nedostatky rozhodli kompenzovať nedovolenými a riskantnými postupmi pri klesaní, pričom tretí motor lietadla mal znefunkčniť požiar krátko po štarte z Prahy, štvrtý motor vypli samotní piloti údajne omylom.

Lietadlo, ktorému fungovali iba motory na ľavom krídle, sa dostalo do polohy, z ktorej sa už nedalo ovládať. Začalo prudko klesať, vo výške zhruba 40 metrov preletelo ponad riadiacu vežu bratislavského letiska a v ostrom pravom náklone si to nasmerovalo rovno k jazeru, kde sa zrútilo.

Márna bola snaha posádky o reštartovanie, už bolo neskoro. Keďže lietadlo malo dva motory nefunkčné, nemalo potrebný ťah, rýchlosť a hlavne nedokázalo nabrať výšku na ďalší štart.

SkryťVypnúť reklamu

Kapitánovi údajne zamietli núdzové pristátie

Po nešťastí sa objavili informácie, že kapitán lietadla žiadal o núdzové pristátie v Brne na území Moravy. Tam ho odmietli údajne kvôli prítomnosti vietnamskej delegácie. Ďalším argumentom bola rekonštrukcia pristávacej dráhy.

Pilotovi ponúklo možnosť núdzového pristátia letisko vo Viedni. S tým vraj nesúhlasili oficiálne miesta v Prahe. Dôvodom bolo, že nie je žiaduce, aby lietadlo zo socialistického Československa muselo pristáť v kapitalistickom Rakúsku.

Skúsení piloti potvrdili, že lietadlo typu Iľjušin Il-18 (OK-NAB) bol v tom čase síce výbehový ale mimoriadne spoľahlivý typ lietadla, ktorému neprekážalo ani nie príliš jemné zaobchádzanie.

Lietadlo mohlo byť aj preťažené, znieslo mimoriadne veľké klesanie a dokázalo letieť, stúpať a pristáť aj s dvoma fungujúcimi motormi. Jediným rizikom tohto typu stroja bolo ovládanie motorov, ktoré si žiadalo osobitný prístup.

SkryťVypnúť reklamu

zdroje: www.ivanka.sk, www.letectví.cz.

Na pomoc prišli aj ľudia z okolia a návštevníci prírodného kúpaliska.

Hasiči po príchode na Zlaté piesky vošli ťažkou tatrovkou úplne nezmyselne na breh jazera a zapadli do piesku. Spočiatku bezradné záchranárske práce sa tak navyše spomalili a najprv sa vyťahovalo zapadnuté auto.

Potápači čakali na svoju chvíľu a ako jedni z mála sa správali profesionálne.

Prípravy potápačov na záchranné práce.

Potápači smerujú k vraku lietadla.

Prípravy na vyťahovanie vraku sa rozbehli po príchode vojenskej techniky. Trosky lietadla ťahali navijakom tohto vojenského pásového vozidla.

Do chaosu na brehu jazera a zdĺhavých príprav na vyťahovanie vraku lietadla nalietaval a odlietaval vojenský vrtuľník.

Film z tejto kamery zmizol. V pozadí na jazere potápači v akcii.

SkryťVypnúť reklamu

Pri pomalom vyťahovaní navijakom sa postupne vynáral z vody chvost lietadla.

Pri brehu už bolo vidieť identifikačné znaky a československú vlajku na zadnom krídle.

Napätie na brehu pri vyťahovaní lietadla.

Posledné metre a o chvíľu bude zadná časť lietadla, ktoré sa po páde na hladinu rozlomilo, celá na brehu Zlatých pieskov.

V týchto okamihoch nikto nič nehovoril, nepadali už žiadne pokyny, ľudia strnulo stáli okolo a bolo počuť len zvuk navijaku.

Navijak sa zastavil, vypli motory a rozhostilo sa ticho.

Pohľad do vnútra ohromil každého, cestujúci, zjavne utopení sedeli v sedadlách zapnutí v pásoch.

Autor: FOTO: ARCHÍV TASR, Juraj Pucher

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 955
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 530
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 872
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 838
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 3 155
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 499
  7. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt 1 594
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 1 559
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu