Diaľničná sieť EÚ vzrástla za dekádu o 25 %, železničných tratí je o 4 % menej

Bratislava 14. júla (TASR) - Diaľničná sieť Európskej únie (EÚ) vzrástla v rokoch 1990 - 1999 o približne 25 % na celkových 49 200 kilometrov (km). ...

Bratislava 14. júla (TASR) - Diaľničná sieť Európskej únie (EÚ) vzrástla v rokoch 1990 - 1999 o približne 25 % na celkových 49 200 kilometrov (km). Rozsah železničných tratí klesol naproti tomu o 4 %, na 153 600 kilometrov. V kandidátskych krajinách vykázali diaľnice rast 32 %, čím dosiahli úroveň 2 850 km. Železnice poklesli takmer o 6 % na 65 400 km.

Ako ďalej vyplýva zo správy Štatistického úradu Európskeho spoločenstva (Eurostat), ktorú zverejnili dopravné noviny Transport, v sledovanom období sa rozšírila diaľničná sieť EÚ o takmer 10 000 km. Najviac v Španielsku (3 564 km), Francúzsku (2 479 km) a Nemecku (618 km). Najväčší relatívny nárast zaznamenali Portugalsko (4-násobne), Írsko (3,6), Grécko (2,6) a Fínsko (2,1-násobne). Najhustejšiu sieť v km na 1 000 štvorcových kilometrov malo v roku 1999 Holandsko (57,5) nasledované Belgickom (55,1) a Luxemburskom (44,5). Najredšie pokrytie cestnou infraštruktúrou mali Fínsko a Írsko (1,4). Priemer za úniu je 15,8 km/1000 štvorcových kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Spomedzi 10 monitorovaných kandidátskych krajín na členstvo v EÚ, ktorým úhrnom vzrástla cestná sieť o 701 km na 2 850 km, sa v poslednej dekáde minulého storočia podarilo vybudovať najviac diaľnic Maďarsku (181 km). O 10 km menej postavili Slovinci, nasledovaný Českou republikou (142 km) a Slovenskom (103 km). V sledovanom období poklesla o 4 kilometre diaľničná sieť Litvy a status quo vykázalo Rumunsko (113 km diaľnic). Čo do hustoty ciest sa priemer EÚ podarilo z kandidátov dosiahnuť len Slovinsku (19,7 km na 1000 štvorcových km). Nasledujú Litva (6,4), Česká republika (6,3) a štvrté je opäť Slovensko (6). Menej ako 1 km na 1000 štvorcových km územia má diaľničnou infraštruktúrou pokryté Poľsko a Rumunsko.

Zo zistení Eurostatu ďalej vyplýva, že železničná sieť poklesla u členov EÚ v rokoch 1990 - 1999 z 160 005 km na 153 600 km. Najviac tratí bolo zrušených v Nemecku (2 855 km), Francúzsku (2 533 km) a Portugalsku (798). Naopak, trate sa budovali v Švédsku (355 km) i Grécku a Rakúsku (19 km). Najhustejšiu sieť prekračujúcu 100 km ku 1000 štvorcovým km územia krajiny vykazovali v roku 1999 Belgicko (111,7), Nemecko (106,9) a Luxembursko (105,9). Vybavenosť železničnou infraštruktúrou bola spomedzi krajín (EÚ) najnižšia v Grécku (17), Fínsku (17,4 %) a Švédsku (24 %).

SkryťVypnúť reklamu

Celková dĺžka železničných koľají v krajinách strednej a východnej Európy dosiahla v roku 1999 vyše 65 000 km, čo znamená pokles o takmer 4 000 km od roku 1990. Najviac ich bolo nameraných v Poľsku (22 891 km), Rumunsku (10 981) a Českej republike (9 444 km). Na Slovensku bolo k záveru minulého storočia približne 3 700 km železničných tratí. Hranicu 100 km hustoty zastavania na 1000 štvorcových km, prekročila iba Česká republika (119,7 %). U Slovenska je tento ukazovateľ 74,7. Hustota siete u kandidátoch (60,6) však v relatívnom vyjadrení presahuje hustotu u členov EÚ (46) o vyše 14 %.

Európskou jednotkou v hustote pokrytia železnicami však ostáva neutrálne Švajčiarsko, ktoré na 1 000 štvorcových km územia vykazuje 121,9 km tratí. Vo fyzickom vyjadrení ide o 5 035 km koľajníc. V prípade ďalšieho nečlena EÚ - Nórska, ide o 4 021 km tratí.

SkryťVypnúť reklamu

* sch zll

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 211
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 4 711
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 672
  4. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 488
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 4 145
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 898
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 706
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 448
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu