Slovenský lízingový trh sa v roku 2000 vyšplhal na doteraz historicky najvyššiu úroveň. Celkový objem nových lízingových obchodov predstavoval 23,5 mld. Sk. V porovnaní s rokmi 1998 a 1999, ktoré boli charakterizované poklesom lízingových obchodov, išlo v roku 2000 o viac ako 36-percentný nárast v porovnaní s predchádzajúcim rokom. V celkových číslach ide o zvýšenie objemu lízingu o 6,3 mld. Sk.
Štruktúra lízingu na Slovensku sa radikálne nezmenila, došlo len k miernym zmenám. I keď objem prenájmu strojov a zariadení vzrástol o 297 miliónov Sk, svoj podiel na celkovej hodnote lízingu nezvýšil. Naopak, klesol z takmer 19 percent na necelých 15 percent. Pri počítačoch a kancelárskej technike klesol objem lízingu a zároveň aj podiel na takmer tri percentá z celkového objemu lízingu. Ťažká dopravná technika, kde prevládajú nákladné vozidlá a cestné stroje, zaznamenala relatívne najvyšší rast, takmer o 80 percent a zvýšil sa jej podiel na 17,4 percenta z celkového objemu lízingových obchodov.
Aj naďalej však v štruktúre lízingu jednoznačne dominujú osobné a úžitkové automobily, ktorých podiel na trhu lízingového obstarávania je 63 percent v objeme takmer 15 mld. Sk. Lízing automobilov tak vzrástol o 41 percent a v absolútnych číslach o viac než 4,3 mld. Sk. Pre zaujímavosť, dohromady tvorili cestné vozidlá, osobné, úžitkové a nákladné automobily, vrátane cestných strojov až 80,4 percent celkového lízingu. Podobné výsledky sa však dosahujú aj v iných európskych krajinách, predovšetkým však v strednej Európe.
„Ak sa pozrieme na vývoj predaja automobilov, vlani bol za posledných päť rokov najhorší, avšak lízing automobilov tento nepriaznivý vývoj nekopíruje. Hoci sa áut predalo menej, lízing rástol. Je to dôkaz prerozdelenia koláča a posun k tomu, že neustále väčší objem automobilov sa obstaráva formou lízingu. Lízing sa teda ukázal ako naozaj nápomocný nástroj pre predaj automobilov,“ vysvetľuje tajomník Asociácie lízingových spoločnosti Slovenska Ing. Marián Tibenský. K nárastu lízingu automobilov pribudol aj záujem o lízing zo strany spotrebiteľov, nepodnikateľov a takisto sa na trhu čoraz intenzívnejšie udomácňuje lízing ojazdených automobilov.
Prvé štatistiky z tohto roka v lízingových spoločnostiach takisto potvrdzujú aj naďalej pokračovanie rastu objemu lízingu.
„Niektorí tvrdia, že doterajší obrat je v porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajška vyšší o viac než dvadsať percent. Rastúci trend sa pravdepodobne udrží, pretože sa nepredpokladajú radikálne zmeny v hospodárskej oblasti. Takže objem lízingu 23 mld. Sk na Slovensku určite nie je konečná hranica, ktorú sme historicky dosiahli,“ uvádza M. Tibenský. Dominantný zostane najbližšie obdobie lízing automobilov, postupne by mohol posilniť lízing strojov a zariadení. Bude to samozrejme súvisieť s celkovou klímou pre podnikanie. Ak budú dobré podmienky, budú vznikať nové malé firmy, pre ktoré by bol lízing vhodným nástrojom, ako si obstarať zariadenia a stroje. (sbr)