Stalo sa bežnou praxou, že si firmy obstarávajú svoj vozový park prostredníctvom lízingu. Vo veľ-kej väčšine prípadov dominuje finančný lízing, kedy sa po skončení nájomného vzťahu stáva predmet lízingu vlastníctvom nájomcu. V oveľa menšej miere sa však v našich končinách stretávame s operatívnym lízingom. Ten má svoje opodstatnenie predovšetkým vo firmách, kde je väčší vozový park. Ako tvrdia lízingové spoločnosti, mal by sa pohybovať minimálne od siedmich až desiatich vozidiel bez ohľadu na to, či ide o osobné alebo úžitkové automobily. Prednosť má vo firmách, kde vozidlá tvoria neoddeliteľnú súčasť vo výrobe, resp. pri poskytovaní služieb.
Takýmto prípadom je aj medzinárodná letecká kuriérska spoločnosť DHL Intl. (Slovakia), s.r.o. Tu vozidlá tvoria nenahraditeľný prostriedok pri rýchlej preprave zásielky od odosielateľa k adresátovi. Konkurenčnou výhodu je v tomto prípade jednoznačne rýchlosť podporená plynulosťou jednotlivých fáz dodávky.
„Pred pár rokmi sme sa dostávali do situácie, že hoci sme mali auto vymieňať po minimálne troch rokoch a kuriérske autá po dvoch, ešte pred uplynutím stanoveného času boli v zlom stave a mali sme problémy s ich opravami. Na Slovensku je ešte stále bežné, že pri kúpe automobilu vám každý nasľubuje hory-doly, promptný servis, náhradné vozidlo, rýchly dovoz náhradných dielov a podobne, ale po kúpe sa postupne veľmi rýchlo na všetky sľuby zabudne. A tak sa stávalo, že autá pre nedostatok času a servisných kapacít museli byť opravované doslova ‘na kolene‘ a čas automobilu strávený v servisoch sa neúmerne predlžoval, nehovoriac o nákladoch. Bolo to neúnosné. Rozhodli sme sa preto ešte v druhom roku používania, aj keď automobily neboli účtovne celkom odpísané, predať ich a využili sme ponuku operatívneho lízingu z Business Lease Slovakia,“ vysvetlil nám Martin Čambor, Human Resources Manager, zodpovedný za automobilový park DHL Intl. (Slovakia) s.r.o.
„Pre operatívny lízing sme sa rozhodli preto, lebo jeden zamestnanec mal na starosti päťdesiat vozidiel a nebolo možné, aby stihol urobiť všetko, čo s autami súvisí. Záležitostí od registrácie automobilov, cez organizáciu opráv až po vyriešenie poistných udalostí je veľké množstvo a pri našom počte áut a ich rozmiestnení na siedmich miestach na Slovensku to bolo prakticky neúnosné. U nás si zákazníci platia za rýchlu dodávku, a preto potrebujeme mať autá v teréne 365 dní v roku. V našich končinách je problematické mať promptne vybavené náhradné vozidlo v prípade, že nevyužívate operatívny lízing. Môžete mať síce dohodu o náhradnom vozidle s dílerom áut, ten vám však často môže pomôcť maximálne s jediným vozidlom a šanca, že dostanete malé úžitkové vozidlo (tzv. Pickup) je minimálna. Čo vám to však pomôže, keď je napríklad snehová kalamita a počas dňa sa vám havarujú štyri vozidlá?“
Aj preto dostal v DHL zelenú operatívny lízing. Vybrali si alternatívu, ktorá je drahšia v porovnaní s finančným lízingom, ale so zárukou, že v prípade poruchy automobilu je k dispozícii náhradné vozidlo. „Navyše sa nemusíme starať o poistenie, o zháňanie diaľničných známok, výmenu pneumatík, organizáciu a likvidáciu poistných udalostí a podobne.“ To patrí k bežným záležitostiam, ktoré v prípade operatívneho lízingu sú v kompetencii lízingovej spoločnosti.
„Teraz máme neustále v prípade potreby náhradné autá okamžite. Za túto možnosť si platíme mesačný poplatok. Ak si porovnám operatívny a finančný lízing, je čiastka pri operatívnom vyššia, ale máme záruku, že všetky servisné záležitosti týkajúce sa vozového parku vyrieši lízingová spoločnosť a predovšetkým, čo je pre nás dôležité, máme k dispozícii náhradné vozidlo.“ Nemenej dôležitým faktom je, že operatívny lízing je plne daňovo uznateľnou nákladovou položkou.
Kalkulácie operatívneho lízingu, ktorý lízingové spoločnosti ponúkajú, môžu byť zatvorené a otvorené. Pri otvorenej kalkulácii sa firma podieľa na skutočných nákladoch údržby. Na začiatku si stanoví napríklad, že najazdí 100 000 kilometrov a automobil bude využívať maximálne dva roky. Od toho sa bude odvíjať výška mesačnej splátky. Avšak po skončení lízingu sa prepočítajú skutočné náklady na údržbu a porovnajú sa s výškou preddavku na údržbu zaplatenú nájomcom. Ak je rozdiel v prospech nájomcu, dostane presahujúcu sumu naspäť. Väčšinou je stanovená aj druhá podmienka, a tou je výška zostatkovej hodnoty auta pri predaji.
„My sme si zvolili zatvorenú kalkuláciu. Dôvodom bol fakt, že chceme mať v rozpočte fixné mesačné náklady. V zatvorenej kalkulácii sa stanovili mesačné splátky, ktoré sú potrebné na servis. Je na lízingovej spoločnosti, aby ich stanovila čo naj-optimálnejšie, pretože pri skončení doby lízingu totiž nedochádza k tomu, že by firma doplácala dodatočné náklady.
Jednou z výhod je, že pokiaľ neprejazdíme dohodnutý počet kilometrov, lízingová spoločnosť príslušnú časť peňazí za neprejazdené kilometre vráti. Na rozhodnutí každej firmy je, či potrebuje službu náhradného vozidla. Ak áno, zahrnie sa to do výšky splátky. Každý mesiac si teda ukladáme prostriedky na fond náhradného vozidla. Pokiaľ sa neminie, dostaneme túto čiastku späť.“
Napríklad po dvoch rokoch sa stane, že sa zmluva na dané auto skončila, resp. sa dosiahol dohodnutý počet kilometrov. Nájomca sa musí rozhodnúť, či skončí s lízingom alebo dostane nové auto a pokračuje v lízingu ďalej. „Pri uzatváraní zmluvy o operatívnom lízingu je veľmi dobré, ak človek vie, koľko na vozidlách mesačne približne najazdí. Je to dobré preto, aby sa neurčila príliš vysoká čiastka a stanovený počet kilometrov by sa vôbec nedosahoval. Nám sa takisto stalo, že sme počet kilometrov nadhodnotili, lenže autá jazdili menej a našťastie sme mohli po pol roku prehodnotiť zmluvu, stiahnuť mesačný limit a neplatiť vysoké zálohové splátky.“
V DHL majú celý vozový park s výnimkou dvoch vozidiel na operatívny lízing od spoločnosti Business Lease Slovakia. „V júni nám končia zmluvy po dvoch rokoch a pôjdeme do operatívneho lízingu znovu. V júli budeme vedieť, koľko nás auto stálo, pretože sa nám vrátia peniaze za neprejazdené kilometre. Už teraz však vieme, že sa nám to oplatilo, lebo nám odpadlo veľa admistratívy, nemusíme sa starať o veľa vecí a náklady na vozový park sú plne daňovov odpočítateľné nákladové položky. Je to služba, ktorú dokáže oceniť ten, kto má väčší vozový park, avšak pri našom počte je to najoptimálnejšie východisko,“ sumarizuje Martin Čambor.
SLÁVKA BARČÍKOVÁ