autopark, s údržbou a ďalšími službami spojenými s prevádzkou vozidiel a so zabezpečením kompletnej administratívy. Operatívny nájom je dnes vo svete považovaný za najprogresívnejšiu formu obstarania a prevádzkovania firemného autoparku.
V súčasnosti najväčším svetovým poskytovateľom tejto služby je ABN AMRO Lease Holding N.V., ktorého dcérska spoločnosť LeasePlan Slovakia B.V., organizačná zložka, od januára roku 2000 úspešne pôsobí na slovenskom trhu.
Lease Plan poskytuje klientom kompletný operatívny nájom s „Prevádzkovými službami“, ktoré prispievajú k bezproblémovej prevádzke vozidla. Ich rozsah určuje klient a okrem štandardne poskytovanej údržby vozidla a výmeny pneumatík môžu prevádzkové služby zahŕňať: havarijné poistenie, poistenie sedadiel, cestnú asistenciu, zabezpečenie náhradného vozidla a karty na PHM. „Prevádzkové služby“ sú zúčtované na báze reálnych nákladov s možnosťou dodatočných úspor a s garanciami LeasePlanu na viaceré riziká spojené predovšetkým s údržbou vozidla a s jeho predajom po skončení operatívneho nájmu.
Základom spokojnosti s prevádzkovaním firemného autoparku formou operatívneho nájmu sú predovšetkým finančné prínosy spolupráce, založené na partnerskom vzťahu medzi nájomcom a prenajímateľom a na spôsobe finálneho zúčtovania operatívneho nájmu s možnosťou dodatočných úspor podľa skutočných nákladov a dosiahnutého výsledku predaja vozidla po ukončení nájmu. Marža prenajímateľa ako aj mesačný poplatok za správu vozidiel nie sú „ukryté“ v mesačnej splátke, ale sú klientovi otvorene prezentované a sú súčasťou zmluvne dohodnutých podmienok. Nemenej dôležitá je aj flexibilita operatívneho nájmu z hľadiska dĺžky jeho poskytovania od 1 do 4 rokov, a tiež prispôsobenie produktu aktuálnym potrebám nájomcu, čo zjednodušene povedané znamená, že nájomca platí podľa toho ako jazdí a aké služby si zvolil.
Pri kalkulácii operatívneho nájmu je jednou z podstatných položiek amortizácia vozidla, ktorá sa však pri operatívnom nájme nestanovuje z celkovej obstarávacej ceny nového vozidla ako pri finančnom lízingu, ale len z rozdielu medzi obstarávacou cenou a zostatkovou cenou. Zostatková cena je odhadovaná trhová hodnota vozidla po ukončení nájmu v závislosti od počtu najazdených kilometrov a dĺžky trvania operatívneho nájmu a pri výpočte výšky splátky teda plní z pohľadu klienta „pozitívnu úlohu“.
Spoločnosť LeasePlan Slovakia za 15 mesiacov svojej existencie potvrdila pozíciu lídra aj na Slovensku. Perspektívu a úspešnosť operatívneho nájmu dokazuje aj počet viac ako 60 klientov spoločnosti LeasePlan Slovakia a viac ako 520 prevádzkovaných vozidiel nielen pre zahraničné spoločnosti, ktoré aktívne vstúpili na slovenský trh, ale aj pre slovenské podnikateľské subjekty.
Medzi zákazníkov LeasePlan Slovakia patria spoločnosti ako napríklad: Allied Domecq, AT & T, Cisco Systems, Citibank, Cetelem, Eurotel, Ericsson, Gratex International, Goodyear Dunlop, Group 4 Falck, Heineken, ISS Servisystem, Johnson Controls, K+K kancelárska technika, Kiwwi, Kone, Metro Cash and Carry, Nestlé Food, ratiopharm, Schneider Electric, Tesco Stores, Tetra Pak, Unilever, UCB Pharma, VSE a ďalšie. (r)