Svet luxusu

Prečo sa veľtrh hodiniek koná vo Švajčiarsku, je každému asi jasné. Zaujímavé je však číslo, ktoré charakterizuje export švajčiarskeho hodinárskeho priemyslu za minulý rok – vyše 10,5 miliardy švajčiarskych frankov. V porovnaní s rokom 2000 je to nárast .

Hodinky za 12 miliónov korún vyrobili vo firme Harryho Winstona.

 

 

 

 

Slávne fabergeovské vajíčka patria k vrcholným klenotníckym výtvorom.

Prečo sa veľtrh hodiniek koná vo Švajčiarsku, je každému asi jasné. Zaujímavé je však číslo, ktoré charakterizuje export švajčiarskeho hodinárskeho priemyslu za minulý rok – vyše 10,5 miliardy švajčiarskych frankov. V porovnaní s rokom 2000 je to nárast o 3,5 percenta. Počet vyrobených hodiniek vo Švajčiarsku síce z roka na rok klesá, ale ich predajná cena a celkový obchodný obrat sa zvyšuje. Odráža to postupný prechod vkusu zákazníkov od hodiniek z pásovej priemyselnej výroby k malosériovým hodinkám vyrobeným v manufaktúrach. V roku 2001 bola priemerná cena švajčiarskych hodiniek 367 švajčiarskych frankov, čo je o 41 percent viac ako rok predtým.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Za kvalitu sa platí

Ak by sa zdalo, že udalosti z 11. septembra 2001, ktoré ovplyvnili svetové burzy a investície, sa prejavia aj na hodinárskom priemysle, opak je pravdou. Ľudia čoraz viac „ukladajú“ svoje financie do tovarov, ktorých hodnota z roka na rok stúpa. A práve do tejto skupiny patria hodiny najvyššej kategórie a kvality, ktorých značku preveril čas.

Za všetky stačí spomenúť exkluzívnu manufaktúru Audemars Piguet. Hoci za minulý rok predala len 18 200 hodiniek, svoj obrat zvýšila až o 17 percent – o 187 miliónov švajčiarskych frankov. To znamená, že jedny hodinky stoja v priemere takmer 300-tisíc korún. Ďalšou špecialitou je Patek Philippe, posledná nezávislá ženevská hodinárska manufaktúra. Jej najvzácnejšie výrobky dosiahli na aukciách v posledných rokoch rekordné predajné ceny. Zlaté hodinky s veľkým kalendárom z pozostalosti maršala Tita sa vydražili za 1,9 milióna amerických dolárov a komplikované hodinky z roku 1933 sa na aukcii v New Yorku v roku 1999 predali za 11 miliónov dolárov – je to svetový rekord. A do tretice, kráľ klenotníkov a diamantov Harry Winston. Jeho klenotnícke výtvory zdobia už dlhé roky aristokratky či filmové hviezdy. Od 70. rokov sa záber firmy rozšíril o luxusné hodinky, ktoré navrhuje jeho syn Ronald. Sú to naozaj hodinky najluxusnejšej triedy, ktoré sa človek obáva vziať do rúk. Vyrábajú sa v dvanásťkusových sériách ročne a ich cena je okolo 12 miliónov korún. Všetky sa však na veľtrhu vždy predajú.

SkryťVypnúť reklamu

Uvedené čísla vypovedajú, o čom veľtrh v Bazileji je. O priemysle luxusu, kde práve hodinky majú vzostupný trend. Sú niečím, čo vidíme aj na ruke posledného obyvateľa chudobného kontinentu a vo vyspelom svete, decentne skryté pod manžetou, sú často jedinou ozdobou džentlmena a výrazom jeho spoločenského postavenia. Tí, čo chcú dať východným spôsobom okázalo najavo hrúbku svojej peňaženky, dávajú prednosť žltému zlatu s ťažkým náramkom a značke Rolex, ktorá je istou zárukou spoznania kdekoľvek na svete. Tí kultivovanejší majú v obľube iné, menej známe manufaktúry, prevedenie v platine alebo v bielom zlate a jednoduchý krokodílí náramok. Ich cena však môže byť niekoľkonásobne vyššia.

Večné diamanty

Nohy všetkých návštevníčok mierili do pavilónov, kde renomované klenotnícke firmy ponúkali šperky. Od tých „lacnejších“ až po skutočné klenoty, ktorých cena presahuje naše predstavy. Aj keď vám v kabelke chýba platinová MasterCard, ten pocit – mať na krku nádherný smaragdový náhrdelník či šnúru s perlami veľkosti egreša od Mikimota – je nezaplatiteľný.

SkryťVypnúť reklamu

Aj klenotnícky priemysel prechádza istými premenami. V súčasnosti sa razia dve tendencie. Prvá v duchu hesla – menej je viac – sa usiluje aj z „lacnejších“ materiálov (priemyselné diamanty a perly, brúsené sklo, oceľ, email) vytvárať jedinečné dizajny, ktoré oslovujú najmä mladšie vekové kategórie. Druhá cesta, ktorú by sme mohli označiť ako klasiku nevychádzajúcu nikdy z módy, sa snaží farebnou umiernenosťou použitých drahých kovov a nádherných kameňov s klasickým brúsením vytvoriť skutočné klenoty na veľké príležitosti.

K finančne prístupnejším patria výrobky svetoznámej švajčiarskej spoločnosti Swarowski, ktorá sa preslávila vysokokvalitnou bižutériou z krištáľového skla. A nemusia sa z nich tvoriť iba ozdoby výstrihov, používajú sa aj na luxusnú obuv, kabelky či ako súčasť modelov večerných šiat svetoznámych módnych návrhárov.

SkryťVypnúť reklamu

K vrcholným klenotníckym výtvorom patria fascinujúce fabergeovské vajíčka, symbol tradičnej šperkárskej firmy Fabergé. Prvé vajíčka pre ruskú cársku rodinu vytvoril Peter Carl Fabergé v polovici 19. storočia. V tradičnom sortimente, o ktorý je obrovský záujem najmä medzi bohatými zákazníkmi z Ázie, pokračuje firma aj dnes, hoci od konca 80. rokov minulého storočia je už súčasťou klenotníckej manufaktúry Victor Mayer. Na prelome tisícročí sa však značka Fabergé vrátila späť do Ruska, na pôvodnú sanktpeterburskú adresu. A o zákazníkov medzi novými Rusmi nie je núdza.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 835
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 070
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 046
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 482
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 3 776
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 759
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 517
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 284
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu